Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

LOT wciąż największy – z kim lataliśmy w 2009 roku

infoair
11.02.2010 17:42

W roku 2009 polskie porty lotnicze obsłużyły w ruchu regularnym 16 mln 140 tys. pasażerów, co stanowiło spadek o 1 mln 690 tys. (tj. 9,5% w stosunku do roku 2008). Spadek przewozów regularnych był o 1,2 pkt proc. większy aniżeli ruchu całkowitego. W tym samym czasie ruch czarterowy wzrósł o 3,5%. W całym 2009 r. w przewozach czarterowych odprawiono 2 mln 980 tys. pasażerów.

Największym przewoźnikiem zarówno w ruchu regularnym jak i czarterowym w Polsce jest wciąż LOT. W ruchu regularnym przewiózł 4 575 388 pasażerów (28,04% udziałów w rynku). Jeszcze pięć lat temu przewoźnik ten miał dominującą pozycję na rynku (w 2005 roku przewiózł 4 517 449 osób, co dało 43,82% udział w rynku), dziś o mało co a wyprzedziłyby go tanie linie lotnicze Wizz Air (w 2005 roku z taniej linii skorzystało 1 237 574 osób, 12% udział w rynku, w 2009 już 3 489 010 pasażerów i 21,62% udziału w rynku). Tuż za LOTem i Wizz Air w zestawieniu liczby pasażerów w ruchu regularnym uplasowały się Wizz Air, Ryanair, Lufthansa oraz easyJet. Co ciekawe tych pięciu przewoźników obsłużyło w sumie ponad 80% wszystkich przewozów ruchu rozkładowego.

Znacznie mniejsza koncentracja występuje wśród przewoźników czarterowych, gdzie pierwszych dziesięciu przewoźników obsłużyło poniżej 70% ruchu. Liderem jest LOT (występujący pod nazwą LOT Charters) , który w ten sposób przewiózł 10 razy mniej pasażerów niż w ruchu regularnym (449 474 osób, 15,08% udział w rynku). Zaraz za polskim narodowym przewoźnikiem są takie linie jak: Travel Service (258 486 pasażerów, 8,67% udział w rynku), Aurela (207 665 osób, 6,97% udziałów w rynku) oraz Eurocypria Airlines Limited (192 017 pasażerów, 6,44% udziału w rynku). W roku 2009 udział przewoźników niskokosztowych spadł do 51,7% z 52.7% w 2008. Łącznie przewoźnicy ci przewieźli 8 mln 338 tys.

Z największych przewoźników regularnych w 2009 r. najlepiej poradził sobie irlandzki Aer Lingus z prawie 11% wzrostem obsłużonych pasażerów, natomiast najsłabiej Skandynawskie Linie Lotnicze SAS ze spadkiem przekraczającym 24%.