Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

LOT o odszkodowaniu za MAX-y: Jesteśmy w kontakcie

infoair
03.06.2019 14:30

PLL LOT są „w stałym kontakcie” z Boeingiem ws. powrotudo latania samolotów Boeing 737 Max, a także jeśli chodzi o kwestieodszkodowania z tytułu ich uziemienia – powiedział PAP wiceprezes spółki MarcinFijoł.

-„Jesteśmy w stałym kontakcie z Boeingiem, zarówno jeślichodzi o kwestie odszkodowawcze, jak i jeśli chodzi o kwestie wznowienia lotówMaxami. Chcemy mieć dokładną wiedzę, kiedy może nastąpić powrót tych samolotówdo służby, ponieważ wymaga to od nas dokładnego zaplanowania floty obsługującejnaszą siatkę samolotów” – powiedział Fijoł.

Przypomniał, że LOT obecnie ma uziemionych pięć B737 Max.Wszystkie stoją na płycie Lotniska Chopina w Warszawie.

„Podjęliśmy określone działania, dzięki którymzastępujemy w naszej flocie uziemione Max-y. Przede wszystkim jest totymczasowy leasing zastępczych samolotów. Teraz musimy zaplanować ich ponownewprowadzenie na siatkę. Ale do tego potrzebna jest nam dokładną wiedza, kiedymoże to nastąpić” – wskazał.

Samolotowe zabezpieczenie

Zapewnił, że spółka ma „zabezpieczone” samolotywykonujące wakacyjny rozkład lotów.

„Nasi pasażerowie nie muszą się niczego obawiać, jeślichodzi o ich wakacyjne podróże” – dodał.

Pytany, jakie koszty spółka ponosi z powodu uziemianiaMax-ów, powiedział, że na bieżąco są one liczone; firma nie chce ich ujawniać.

Zapewnił jednocześnie, że LOT dostosuje się do wszelkichwymogów, jakie wprowadzi europejski i polski nadzór lotniczy.

IATA przewiduje

W ubiegłym tygodniu Międzynarodowe Zrzeszenie PrzewoźnikówLotniczych (IATA) przekazało, że zgodnie z ich przewidywaniami, samoloty Boeing737 Max pozostaną uziemione co najmniej do połowy sierpnia. IATA wskazała, żeostateczna decyzja o przywróceniu tych maszyn do lotów będzie należała doamerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA).

Zrzeszenie dodało, że podstawą takiej prognozy są m.in.plany amerykańskich linii lotniczych, które nie przewidują wznowienia wsierpniu komercyjnych lotów tych boeingów.

Boeingi 737 Max uziemiono w rezultacie dwóch katastrof – wIndonezji w październiku ub.r. i w Etiopii w marcu br. – w których łączniezginęło 346 ludzi. Przyczyną tych katastrof było najprawdopodobniejprogramowanie kontrolujące system MCAS automatycznie zapobiegającyprzeciągnięciu (utracie siły nośnej). Wszystkie samoloty 737 MAX, będące wposiadaniu linii lotniczych na całym świecie, zostały wycofane z eksploatacjido czasu uzyskania nowego certyfikatu dopuszczającego je do lotów z pasażerami.

Boeing poinformował w maju, że zakończył pracę nadaktualizacją tego oprogramowania. Wprowadzono też poprawki w oprogramowaniusymulatora lotów dla maszyn 737 Max.

Na początku maja FAA zapowiadała, że proces certyfikacjioprogramowania systemu MCAS może potrwać kilka miesięcy.

LOT uziemił Max-y w marcu po tym, jak Urząd LotnictwaCywilnego zdecydował o zamknięciu nad Polską przestrzeni powietrznej dla tegotypu maszyn. ULC zrobił to po decyzji Europejskiej Agencji BezpieczeństwaLotniczego (EASA), która 12 marca br. zdecydowała o uziemieniu wszystkichsamolotów Boeing 737 MAX na obszarze Unii Europejskiej. (PAP)