Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

LOT będzie głównym klientem CPK. Potem reszta

infoair
30.08.2018 16:15

W czwartek (30 sierpnia) odbył się pierwszy tzw. „okrągły stół”z udziałem m.in. linii lotniczych, które wyraziły zainteresowanie uczestnictwemw projekcie Centralny Port Komunikacyjny – poinformował wiceministerinfrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele m.in. PLL LOT,niemieckiej Lufthansy, Turkish Airlines, Emirates Airlines, czy białoruskiejlinii Belavia. Oprócz nich, w „okrągłym stole” uczestniczył takżeprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys, prezes PrzedsiębiorstwaPaństwowego „Porty Lotnicze” Mariusz Szpikowski, szef UrzęduLotnictwa Cywilnego Piotr Samson, a także eksperci z branży lotniczej.

„Dzisiaj na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawieodbył się pierwszy tzw. +okrągły stół+ z udziałem m.in. linii lotniczych, którewyraziły swoje zainteresowanie udziałem, współkształtowaniem tego, czym będzieCentralny Port Komunikacyjny” – powiedział w czwartek dziennikarzom Wild.Dodał, że było to pierwsze z tego cyklu spotkanie.

Jak poinformował, przedstawiciele linii lotniczych w trakciespotkania mówili o tym, że widzą szansę na rozwój swojej działalności wmomencie otwarcia nowego portu lotniczego dla regionu Europy Środkowej iWschodniej, jakim ma być CPK.

„Cieszy nas, że największa linie lotnicze widzą w tymprojekcie taki potencjał, jaki my widzimy. Wierzymy, że ten partycypacyjnysposób prowadzenia inwestycji, włączanie interesariuszy, tych, którzy mają cośdo powiedzenia na temat inwestycji, jest dobre zarówno dla samej inwestycji,jak również dla naszych klientów, czyli pasażerów oraz linii lotniczych” -tłumaczył Wild.

Wiceminister przekazał, że w trakcie spotkania padałypytania dotyczące m.in. samego procesu inwestycyjnego. Jak mówił, linielotnicze chciały przede wszystkim poznać zasady, na jakich będą funkcjonowały wporcie „Solidarność” na CPK.

„W tym zakresie będziemy musieli godzić dwa rodzajeinteresów. Po pierwsze zależy nam na rozwoju LOT, ponieważ będzie głównym,aczkolwiek nie jedynym przyszłym klientem portu +Solidarność+. A z drugiej stronychcemy zapewnić jak największą dostępność innym przewoźnikom” – tłumaczył.

Jak dodał, „istotny był głos” przedstawicielaLufthansy, który mówił o funkcjonowaniu tej linii na lotnisku w Monachium.Lufthansa jest częściowym właścicielem jednego z tamtejszych terminali.

„Za dwa tygodnie na Impact mobility rEVolution'18 wKatowicach, będziemy mogli dostarczyć kolejnych danych związanych już bardziejz kwestiami operacyjnymi, czy już z samą spółką docelową ds. CPK, która – mamnadzieję, że będzie już zarejestrowana a najbliższym czasie” – powiedział.

Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany między Łodziąa Warszawą, na jego lokalizację wskazywano Stanisławów w gminie Baranów, kołoGrodziska Mazowieckiego.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowychportów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mlnpasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącąinfrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowanydo końca 2027 r.

Budowa nowego portu jest konieczna, w związku z tym, żewarszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portuprzesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu i wzwiązku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, w następnych latachnie będzie w stanie go obsłużyć. W 2017 r. port obsłużył 15,72 mln pasażerów, o22 proc. więcej niż w 2016 r. W pierwszym półroczu tego roku port obsłużył ok.8 mln pasażerów. (PAP)