Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Linie lotnicze zarobią mniej niż planowały

infoair
16.12.2019 07:30

Zyski linii lotniczych spadają w 2019 r. szybciej niż siętego spodziewano; powodem są m.in. napięcia handlowe – podała agencjaBloomberga. Prognozy rocznych zyskówzostały zmniejszone do 25,9 mld dolarów z 28 mld dolarów przewidywanych wczerwcu.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA,ang. International Air Transport Association) przewiduje, że zyski w 2019 r.będą mniejsze o 5,1 proc. rok do roku. Branża ma jednak odnotować niewielkąpoprawę wyników finansowych w 2020 r.

Wojny szkodzą lotnictwu

„Wojny handlowe nie produkują żadnych zwycięzców”- zauważył dyrektor generalny zrzeszenia Alexandre de Juniac. Dodał, że dosłabszych wyników branży lotniczej przyczyniły się również spowolnieniegospodarcze, brexit i niepokoje społeczne. Według szefa IATA „wszystko torazem stworzyło trudniejsze niż przewidywano środowisko biznesowe dla liniilotniczych” w 2019 r.

Zrzeszenie obniżyło prognozy rocznego światowego dochodu na2019 r. do 838 mld dolarów z zapowiadanych w czerwcu 899 mld dolarów. Z danychIATA wynika, że w 2020 r. dochód branży lotniczej powinien wzrosnąć do 872 mlddolarów.

Średnia cena biletu

Biorąc pod uwagę presję na obniżanie cen biletów, zysk nettoprzypadający na jednego pasażera spadł w 2019 r. do 5,7 dolara z 6,22 dolara w2018 r. Branża oczekuje, że marża zysku netto spadnie w 2019 r. do 3,1 proc. z3,4 proc. w roku poprzednim.

Największe pogorszenie odczuły jednak towarowe linielotnicze, które odnotowały 3,3-proc. spadek popytu na przewóz towarów,największy od czasu kryzysu finansowego w 2009 r., i 8-proc. spadek dochodówrok do roku – zauważył Bloomberg.

Jak wskazała IATA, najnowsze prognozy zakładają, że wzrostświatowego handlu stopniał w 2019 r. do poziomu 0,9 proc., gwałtownie spadającz zapowiadanych w czerwcu 2,5 proc. i ubiegłorocznego wzrostu o 4,1 proc.

Według zrzeszenia na częściowe ożywienie gospodarcze w 2020r. może wpłynąć prognozowany wzrost handlu o 3,3 proc. Jak podkreśliła IATA, maw tym pomóc „presja związana z rokiem wyborczym w USA, która przyczyni siędo zmniejszenia napięć handlowych”.

MAKSymalny problem

Analitycy ostrzegają, że powrót do służby uziemionych w 2019r. samolotów Boeing 737 MAX przyniesie ulgę klientom linii lotniczych, ale możerównież doprowadzić do nadwyżki przepustowości w perspektywie krótkoterminowej,wywierając dodatkową presję na ceny biletów.

Szacuje się, że ruch lotniczy wzrośnie w przyszłym roku o4,1 proc., a przepustowość linii lotniczych, wraz z pojawieniem się na niebiesetek uziemionych wcześniej samolotów Boeinga, o 4,7 proc.

Jak zauważyła agencja, większość zysków światowej branżylotniczej jest obecnie generowana przez kilku przewoźników ze StanówZjednoczonych.

Linie lotnicze nasiliły ponadto krytykę nowych europejskichpodatków na rzecz ochrony środowiska, które uważają za zbyt duże obciążenie,dodatkowe wobec opracowanego przez branżę systemu redukcji i zrównoważeniaemisji CORSIA, który wejdzie w życie w 2021 r.

Obecnie wiele państw w Europie nakłada nowe podatki woczekiwaniu na unijne postanowienia, a aktywiści środowiskowi domagają sięzniesienia zwolnienia z podatku paliwowego dla linii lotniczych – przypominaBloomberg. (PAP)