Latanie stanie się dobrem luksusowym? Przez klimat
Ze względu na postępujące zmiany klimatyczne linie lotniczebędą niedługo musiały ograniczać liczbę pasażerów zabieranych na pokładysamolotów, a także ograniczyć ilość długodystansowych rejsów – uważają naukowcyz brytyjsko-greckiego zespołu badawczego.
Ich badanie przytacza w czwartek brytyjska telewizja SkyNews.
Zmiana wiatrów
Naukowcy przekonują, że cieplejsze powietrze i zmianywiatrów negatywnie wpływają na starty samolotów. Dlatego należy rozważyćkorzystanie z lotnisk dysponujących długimi pasami startowymi. W tych portachlotniczych, które ich nie mają, samoloty powinny mieć zredukowaną wagę – przezograniczenie liczby pasażerów lub paliwa.
Według klimatologa profesora Paula Williamsa, który jestjednym z autorów opracowania, „ciepłe powietrze i wolniejszy wiatrsprawiają, że samolotom trudniej poderwać się z ziemi. Zmiana klimatu zdaje sięwpływać na częstsze występowanie obu tych czynników”.
Williams w rozmowie ze Sky News wskazał, że badanie jegozespołu to pierwsza praca naukowa, „w której łączy się analizę zmiantemperatury powietrza i prędkości wiatru celem obliczenia wpływu tych zjawiskna możliwość startów samolotów”.
Uderzenie w branżę
Ekspert potwierdził, iż redukcja liczby pasażerówzabieranych na pokład przełoży się na straty finansowe dla linii lotniczych.Jak wskazał, alternatywą może być zmniejszenie ilości paliwa zabieranego przezmaszynę, ale to z kolei ogranicza możliwość wykonywania dalekich lotów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Inną możliwością jest wydłużenie pasów startowych,które będą pozwalały na poderwanie maszyny z większą prędkością, ale to oznaczajeszcze więcej asfaltu na lotniskach w wakacyjnych rajach” – stwierdziłbadacz.
Praca jego zespołu poddała analizie dane z ponad 60ostatnich lat z dziesięciu lotnisk zlokalizowanych w Grecji i przebadała je wkontekście informacji o zmianach pogodowych dla maszyn typu Airbus A320 orazmniejszego samolotu Havilland DHC8-400.
Według naukowców dystans, jaki musi pokonać przeciętnyAirbus A320 wydłużał się w latach od 1988 do 2017 o średnio 2,7 metra rocznie.Dla DHC8-400 odległość, jaką maszyna musi pokonać na pasie startowym zwiększałasię natomiast o 1,4 metra rocznie.
Badanie międzyuczelnianego zespołu z trzech brytyjskichuniwersytetów i centrum badawczego Athena w Grecji wykazało, że w analizowanymokresie wydłużył się również czas potrzebny maszynom na osiągnięcie wysokościprzelotowej. (PAP)
„