Kto wygrał bitwę o Farnborough?
Dwaj odwieczni rywale na rynku producentów samolotów – amerykański Boeing i europejski Airbus. Kto z nich wygrał 'wielką bitwę’ o Farnborough? Kto otrzymał więcej zleceń na swoje samoloty?
Okazuje się, że producenci idą 'łeb w łeb’, a róznice w sprzedaży liczby samolotów są stosunkowo niewielkie, gdyż wynoszą zaledwie 6 samolotów na korzyść Airbusa (Airbus zdobył zamówienia na 255 samolotów, podczas gdy Boeing 'tylko’ na 249 maszyn). Niestety, z braku ujawnienia danych (konieczność zachowania tajemnic handlowych), nie można porównać wartości zamówień.
Airbus ogłosił, że podczas Salonu Lotniczego w Farnborough 2010 otrzymał zamówienia na zakup 255 samolotów o łącznej wartości około 28 mld USD. Wynik ten jest wyraźną oznaką ożywienia w branży lotniczej. Zawarta kontrakty obejmują zamówienia zadatkowane na 133 maszyn o wartości ponad 13 mld USD oraz listy intencyjne w sprawie zakupu 122 samolotów, których wartość wynosi około 15 mld USD.
Zamówienia (kontrakty zadatkowane):
– GE Capital Aviation Services zamówiły 60 maszyn A320 o wartości około 4,9 mld USD
– Air Lease Corporation podpisały zamówienie o wartości 4,4 mld USD na 51 samolotów A320
– Aeroflot złożył zamówienie na 11 samolotów szerokokadłubowych A330-300 o wartości 2,3 mld USD
– Linie Geruda Indonesia zamówiły 6 samolotów A330-200 o wartości 1,2 mld
– Linie lotnicze Germania podpisały zamówienie na 5 maszyn A319 o wartości 372 mln USD
Listy intencyjne (MoU):
– 40 samolotów A320 i 10 maszyn A321 dla linie lotniczych LAN Airlines o łącznej wartości 4,2 mld USD
– 10 maszyn A330-200 o wartości 1,9 mld USD oraz 15 samolotów A350 wartych 3,8 mld USD dla linii Hong Kong Airlines
– 40 maszyn A320 wartych 3,3 mld USD dla linii Virgin America
– 7 samolotów A330-300 o wartości 1,5 mld USD dla linii Thai Aiways International
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
John Leahy, dyrektor operacyjny ds. klientów w firmie Airbus podsumował: Przed rozpoczęciem targów w Farnborough portfel zamówień Airbusa wynosił 131 maszyn. Szacowaliśmy że do końca targów ten wynik się podwoi, tymczasem dzięki kontraktom zawartym na targach portfel zamówień wynosi w sumie ponad 260 maszyn. To wyraźnie dobry znak dla branży i sygnał wracającego popytu na rynku lotniczym. Tym samym cel jaki postawiliśmy sobie na koniec roku –400 zamówień jest jak najbardziej realny.”
W tym samym czasie Boeing poinformował, że otrzymał zamówienia na 249 samolotów. Największe zamówienie złożyło towarzystwo ALC.