Kto wygra konkurencję o europejskie niebo?

infoair
20.03.2013 15:18

Synergia zakupów, koordynacja planów lotów pomiędzy liniami, redukacja kosztów i efektywne procesy administracyjne – to czynniki sukcesu Lufthansy. Utrzymanie pozycji wiodącego europejskiego przewoźnika to cel przed którym stoi. W spejalnym wywiadzie dla portalu Infoair Bart Buyse, Dyrektor Generalny Lufthansy w Polsce dementuje plotki o możliwych przejęciach konkurentów.

Redakcja Infoair: W czasach kryzysu Lufthansa przedstawiła nadspodziewane wyniki. Co przyczyniło sie do sukcesu firmy na trudnym rynku lotniczym?

Bart Buyse, Dyrektor Generalny Lufthansy w Polsce: Kompleksowa strategia Lufthansy przyniosła ponownie pozytywny rezultat w 2012 roku. W porównaniu do roku 2011, przychody wzrosły o 4,9 proc. do 30,1 mld euro. Wszystkie wchodzące w skład Grupy spółki przyczyniły się do tego wyniku w zakresie jeszcze szerszym niż poprzednio, jednak sytuacja dotycząca kluczowego segmentu naszej działalności nie jest tak optymistyczna. Rok po ogłoszeniu programu poprawy wyników SCORE, w jego obrębie realizowanych jest coraz więcej projektów –obecnie obejmuje on ponad 2500 projektów, z których ok. 800 już zostało wdrożone. W rezultacie udało się zaoszczędzić 618 mln euro już w pierwszym roku wobec 300 mln zaplanowanych oszczędności. Najważniejszą rolę odegrały tu: większa synergia w segmencie zakupów, koordynacja planów lotów pomiędzy liniami, dostosowanie wypełnienia oraz redukcja kosztów utrzymania obsługi poprzez bardziej efektywne procesy administracyjne.

Grupa Lufthansy inwestuje w nowoczesna flotę. Planujecie Państwo zakup ponad 100 samolotów. Jakie to maja być maszyny?

Rada Nadzorcza Lufthansy zatwierdziła zakup 100 samolotów z rodziny A320 (35 maszyn A320neo, 35 maszyn A321neo i 30 maszyn A320ceo z Sharkletami) oraz dwóch A380
o wartości ok. 11,2 mld dolarów według cen katalogowych. Zgodnie z zatwierdzeniem zakupu nowych maszyn przez Radę Nadzorczą Lufthansy, sześć Boeingów 777-300ER będzie wykorzystywanych przez Swiss International w lotach międzynarodowych. Dwa Airbusy A380 i 30 Airbusów A320ceo dostarczone będą linii Lufthansa. Dodatkowo trwają negocjacje dotyczące dodatkowych siedemdziesięciu Airbusów A320/A321neo. Te nowoczesne i oszczędne maszyny umożliwią stabilny rozwój i wymianę floty w Grupie Lufthansy. Dzięki nim, Lufthansa będzie w stanie w dłuższej perspektywie oferować klientom nowoczesny produkt w konkurencyjnym biznesie przewozów pasażerskich. Dodatkowo te maszyny są bardzo ciche, co podnosi komfort podróży.

Jakie nowości czekają Państwa klientów w najbliższym czasie?

Proces modernizacji kabin Klasy Biznes we wszystkich maszynach obsługujących międzykontynentalne połączenia Lufthansy, zakończy się wcześniej niż planowano. Lufthansa przyspiesza modernizację kabin montując nowe fotele Klasy Biznes, w które wyposażone są już ostatnio odebrane Boeingi 747-8 oraz trzy Airbusy A330. Do 2015 roku Lufthansa zainwestuje kolejne 50 mln euro w unowocześnienie całej swojej floty. Dodatkowo, zainwestujemy ok. 3 mld euro w nowe saloniki na lotniskach, naszą ekskluzywną Klasę Pierwszą oraz FlyNet, szerokopasmowy dostęp do Internetu na rejsach międzynarodowych. Nasze wysiłki już się opłaciły: Pierwsza Klasa Lufthansy została ostatnio wyróżniona pięcioma gwiazdkami w rankingu Skytrax jako jedyny europejski przewoźnik.

Czy wejście na polski rynek takich przewoźników jak Qatar Airways i Emirates to dla Państwa szansa czy zagrożenie?

Lufthansa uważnie obserwuje działania konkurencji. Zamówienia nowych maszyn oraz modernizacja istniejących, pozwoli Lufthansie na utrzymanie swojej pozycji w konkurencyjnym środowisku. Dodatkowo, program poprawy wyników SCORE wzmocni Lufthansę w kluczowym obszarze przewozów pasażerskich i zniweluje podatność na czynniki zewnętrzne. Stabilność połączona z wysoką elastycznością umożliwiają kompleksowy proces restrukturyzacji, a jednocześnie pozwalają na trwałe inwestycje w produkty i usługi. Będziemy nadal utrzymywać pozycję wiodącego europejskiego przewoźnika z nowoczesnymi produktami i usługami oraz portami przesiadkowymi położonymi w sercu Europy.

Trudna sytuacja finansowa LOT i uziemione dwa samoloty Boeing 787 polskiego przewoźnika to szansa na jego przejecie. Czy będziecie Państwo angażować sie
w proces prywatyzacji?

W ramach programu poprawy wyników SCORE koncentrujemy się na wewnętrznych procesach konsolidacyjnych oraz wzroście organicznym. W tej chwili nie mamy żadnych planów dotyczących fuzji czy przejęć.

Jak zmienia sie branża lotnicza na przestrzeni ostatnich lat i jakie zmiany wprowadziła Lufthansa aby nie stracić swojej pozycji? Jak będzie wyglądał rynek lotniczy w przeciągu kolejnych 5-10 lat?

Rosnąca presja na redukcję kosztów zmusiła praktycznie wszystkich głównych przewoźników sieciowych do podjęciach działań restrukturyzacyjnych. Prawie wszyscy tradycyjni konkurenci Lufthansy zanotowali straty w 2012 roku. Jednak dzięki długofalowemu podejściu do zarządzania, Lufthansa jest w dużo lepszej kondycji, a wyniki stabilne. Jesteśmy dumni ze stabilnej struktury finansowej Grupy Lufthansa.

Serdecznie dziękujemy za rozmowę.

Nasz rozmówca, Bart Buyse, został powołany na stanowisko dyrektora generalnego Lufthansy w Polsce 1 stycznia 2011 r. Dziś odpowiada za sprzedaż oraz marketing linii Lufthansa, Austrian Airlines i SWISS.

Bart Buyse zaczął swoją karierę w Lufthansie po ukończeniu studiów w zakresie marketingu i zarządzania turystyką na Uniwersytecie Zachodniej Flandrii (Belgia). W 1997 roku rozpoczął pracę w dziale sprzedaży, a następnie pracował w europejskiej centrali Lufthansy w Londynie, gdzie realizował strategiczne projekty podlegając bezpośrednio wiceprezesowi ds. sprzedaży i marketingu w Europie. Od 2008 r. zajmował w Sankt Petersburgu stanowisko General Manager Russia Regions.

Urodził się w 1973 r. Biegle włada językiem angielskim, francuskim, niemieckim i niderlandzkim. Jego hobby to podróże, interesujące lektury oraz jogging.