Kto najczęściej odrzuca pozwy pasażerów? Ryanair!
Ryanair odrzuca prawie wszystkie wnioski o odszkodowaniazłożone bezpośrednio przez poszkodowanych pasażerów (98,4%) – wynika z analizyAirHelp. LOT pod tym względem wypadł zdecydowanie lepiej – z wynikiem 37,8%.
Średnia dla kilkudziesięciu przebadanych przewoźników wynosiaż 58% co oznacza, że większość podróżnych w przypadku wystąpienia problemów zlotem musi walczyć z liniami opieniądze, które należą się im z mocy prawa.
-„Mimo sprzyjających pasażerom przepisów, przewoźnicystosują strategię odrzucania wniosków w pełni uprawnionych do odszkodowania.Niestety często okazuje się ona skuteczna – jak wynika z przeprowadzonego nanasze zlecenie badania, prawie 60% Europejczyków przyznaje, że zrezygnowało zestarań o odszkodowanie za zakłócony lot po pierwszej odmowie ze stronyprzewoźnika – wskazuje Marta Koziarz z AirHelp.
Ranking europejskich linii lotniczych pod względem odsetkaodrzuconych wniosków w okresie od 1 stycznia do 31 października 2019 roku:
Lp. Linia lotnicza Odsetek odrzuconych wniosków
1. Tunisair 99,9%
2. VuelingAirlines 99,9%
3. ErnestAirlines 99,9%
4. Bulgaria Air 99,9%
5. Blue Air 99,8%
6. Ryanair 98,4%
7. Avianca 97,1%
8. Air Baltic 94,6%
9. Easyjet 87,3%
10. Aeroflot 86,2%
Na szczycie niechlubnego rankingu odmów, uzasadnionychbłędnymi przesłankami, znajdują się Tunisair, hiszpański Vueling Airlines,włoski Ernest Airlines i Bulgaria Air. To przewoźnicy, którzy odrzucili niemalwszystkie skierowane do nich wnioski o odszkodowanie, czyli 99,9%. Za nimiznalazł się Ryanair z wynikiem 98,4%.
Polskie Linie Lotnicze LOT wyglądają w tym zestawieniulepiej, jednak w porównaniu do ubiegłego roku niemal podwoiły liczbęodrzuconych wniosków, osiągając w 2019 roku wynik 37,8%.
Polskie dane
Najpopularniejsze linie lotnicze operujące w Polsce orazodsetek odrzuconych przez nie wniosków w okresie od 1 stycznia do 31października 2019 roku:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lp. Linia lotnicza Odsetek odrzuconych wniosków
1. PolskieLinie Lotnicze LOT 37,8%
2. Ryanair 98,4%
3. Wizz Air 61,4%
4. Lufthansa 52,7%
5. Easyjet 87,3%
6. KLM RoyalDutch Airlines 47,9%
7. SASScandinavian Airlines 65,3%
8. Norwegian 57,4%
9. Finnair 65,6%
10. AustrianAirlines 45,1%
Nie tylko LOT, ale także inne linie obsługujące polskichpasażerów, w ostatnim roku częściej odrzucały wnioski o odszkodowania. Do gronaprzewoźników, którzy przekroczyli granicę 50% negatywnie rozpatrzonych wnioskówdołączyły: Wizz Air, Lufthansa, Norwegian i SAS. FinnAir znalazł się w nim jużw ubiegłym roku (51,8% w 2018 roku).
Wnioski uprawnione
Prawo do odszkodowania przysługuje pasażerom zakłóconychlotów na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr261/2004. Przysługuje pasażerom wylatującym z wybranego kraju UE bądź lądującymna terytorium UE, gdy korzystają oni z usług europejskiego przewoźnika. Dotyczysytuacji, w których ich lot został odwołany, opóźniony o co najmniej trzygodziny lub gdy odmówiono im wejścia na pokład. Odszkodowanie może wynieśćnawet do 600 euro na osobę, a sytuacje, w których odpowiedzialność zazakłócenie rejsu zostaje zdjęta z przewoźnika, ograniczają się donadzwyczajnych okoliczności takich jak: nagłe przypadki medyczne czyekstremalne warunki atmosferyczne.
„