Koniec lotniska pod Kielcami
infoair
07.12.2007 21:51
Koniec lotniska pod Kielcami
Komisja Europejska nie dofinansuje z unijnych środków budowy lotniska koło Kielc. Raport niezależnych ekspertów wykazał jednoznacznie, że ta inwestycja nigdy nie będzie rentowna.
Budowa lotniska pod Kielcami miała rozpocząć się na przełomie 2007 i 2008 roku, a pierwszy samolot miał wystartować już w 2010. Była wola polityczna, za inwestycją lobował osobiście Premier Gosiewski. Lotnisko miało zająć 300 hektarów, na których powstałyby dwa terminale –pasażerski i towarowy, a pas startowy miał mieć 2,5 kilometra długości. Między lotniskiem a Kielcami miał kursować nowoczesny szynobus. Władze województwa liczyły, że inwestycja przyczyni się do rozwoju świętokrzyskich miejscowości oraz wzrostu znaczenia uzdrowisk w Busku i Solcu Zdroju. Koszty szacowano na około 400-500 milionów złotych, pieniądze miały pochodzić od kieleckiego samorządu, udziałowców prywatnych i z funduszy Unii Europejskiej.
Początkowo pod uwagę brano trzy lokalizacje: w Miedzianej Górze, Morawicy i Piekoszowie. Ze względów technicznych, w 2006 roku, ostatecznie zdecydowano, że lotnisko powstanie w oddalonych o 19 kilometrów od Kielc Obicach (gmina Morawica).Do 2010 roku miała zostać wybudowana również dwupasmowa droga z Kielc do Morawicy.
Polska strona postulowała o dofinansowanie budowy lotniska w Obicach z budżetu UE w ramach programu operacyjnego dla województwa świętokrzyskiego kwotą 39 mln euro. Komisja Europejska miała jednak wątpliwości co do ekonomicznego sensu tej inwestycji m.in. z uwagi na względnie niewielką odległość od portów lotniczych w Warszawie, Katowicach czy Krakowie. W porozumieniu z polskim rządem, zlecono przygotowanie zewnętrznej analizy. Raport z jej przeprowadzenia wykazał, że lotnisko w Obicach nigdy nie będzie rentowne. Spowodowało to, że Komisja Europejska nie dofinansuje go z unijnych środków, co przekreśla szanse na jego powstanie.
Więcej z Działu Przewoźnicy
Lufthansa z małymi samolotami?
11.03.2008
Współpraca ULC ze Strażą Pożarną
11.03.2008
Na wakacje samolotem Centralwings
11.03.2008
Malev: Wejście do sojuszu Onewrold
05.03.2008
Nepal: Wypadek śmigłowca ONZ
05.03.2008
Ryga: Ciągły rozwój lotniska
05.03.2008
Duch Delty
04.03.2008
LOT z tymczasowym zarządem
04.03.2008
Jaka jest prawda o Centralwings?
04.03.2008
Wojskowe lotniska do cywila!
04.03.2008
Air Union: Wyniki przewozowe
29.02.2008
Transareo: Wyniki za styczeń 2008
29.02.2008
Wrocław: Nowe połączenie
29.02.2008
Kraków: Komunikaty głosowe
29.02.2008
Kraków: Nowe połączenie do Edynburga
29.02.2008
LOT: Weekendowe podróże
27.02.2008
Więcej z Działu Producenci
Biopaliwa w powietrzu?
04.02.2008
Więcej z Działu Infrastruktura
A jednak Modlin
04.03.2008
Posiedzenie Komisji Infrastruktury
12.02.2008
Warszawa: Umowa z Konsorcjum
30.01.2008
Forbes ocenia lotniska
28.01.2008
Oświadczenie PPL
22.01.2008
Okęcie może nie zdążyć do Europy
08.01.2008
Pięćdziesiąt metrów do Schengen.
06.01.2008
Terminal 2 w lutym
27.12.2007
Rozbudowa lotniska Frankfurt Hahn
27.12.2007