Koniec kryzysu w polskim lotnictwie

infoair
15.09.2011 07:18

Statystyki jednoznacznie pokazują, że kryzys w lotnictwie w Polsce minął. W pierwszych ośmiu miesiącach br wykonano ponad czterysta operacji lotniczych. Nigdy wcześniej na polskim niebie nie gościło aż tyle samolotów.

W porównaniu do analogicznego okresu rekordowego 2008 roku samolotów obsługujących pasażerów z/do Polski było o 5% więcej. Według Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) jest to efekt położenia geograficznego kraju jak również niskich opłat nawigacyjnych. Przypomnijmy, że trasowa opłata nawigacyjna w Polsce należy do pierwszej dziesiątki najniższych wśród instytucji zrzeszonych w Eurocontrol.

Co więcej rekord w polskiej przestrzeni powietrznej został osiągnięty przy jednoczesnej poprawie punktualności. W 2011 roku średnie opóźnienie przypadające na operację lotniczą wyniosło do 0,9 minuty. Dzięki temu wynikowi PAŻP zostało sklasyfikowane pośród dziesięciu najpunktualniejszych europejskich instytucji zarządzających żeglugą powietrzną.

W pierwszych ośmiu miesiącach 2011 roku w Polsce wykonano 432 500 operacji lotniczych. Powyższe zestawienie nie obejmuje wielokrotnych podejść, gdyby je uwzględnić liczby wzrosłyby o 36 401 do wielkości 468 901.

Zależnie od pory roku, codziennie na polskim niebie obsługiwanych jest od 1300 do 2100 lotów kontrolowanych. Z polskich lotnisk korzysta codziennie od 300 do 600 samolotów. Tygodniowo w polskiej przestrzeni powietrznej PAŻP obsługuje ponad 14 tysięcy operacji lotniczych. Doloty i odloty z polskich lotnisk to ok. 5 tysięcy operacji tygodniowo, a ponad 8 tysięcy to operacje tranzytowe. Właśnie liczba operacji tranzytowych wzrosła najdynamiczniej względem roku ubiegłego.

Dynamiczny wzrost ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej jest stymulowany przez niskie opłaty nawigacyjne, które PAŻP pobiera od przewoźników. Stawka en-route, pobierana przez PAŻP za przelot w polskiej przestrzeni powietrznej, wynosi obecnie 37,8 EUR i jest znacząco niższa od średniej europejskiej (51,32 EUR).

’Godnym podkreślenia jest wysiłek PAŻP zmierzający do obsłużenia rekordowej liczby operacji lotniczych przy utrzymaniu, a nawet zredukowaniu opóźnień w lotach samolotów w polskiej przestrzeni powietrznej. Pracujemy też nad ograniczeniem opóźnień w naszej przestrzeni. Umożliwiają nam to podjęte w 2009 r. i skutecznie wdrażane w 2010 r. działania organizacyjne w zakresie zarządzania pojemnością przestrzeni powietrznej, a także dynamiczna optymalizacja obsady oraz liczby kontrolerów i sektorów operacyjnych’.- powiedział Krzysztof Banaszek Prezes PAŻP.