Koniec 36. Specpułku Lotnictwa Transportowego

infoair
04.01.2012 15:58

To już fakt. Jednostka lotnicza przewożąca najważniejsze osoby w państwie przestaje istnieć. 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego zakończył działalność.

36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego powstał 25 lutego 1945 roku. Od początku istnienia jednostka była odpowiedzialna za loty krajowe i zagraniczne najważniejszych osób w państwie a dysponentem wszystkich maszyn była Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Największa katasrofa w historii jednostki wydarzyła się 10 kwietnia 2010 roku na lotnisku pod Smoleńskiem. W katastrofie Tu-154M zginęło 96 osób, wśród których były najważniejsze osoby w państwie, z parą prezydencką na czele.

Obowiązki 36. Specpułku od początku roku przejęła 1. Baza Lotnictwa Transportowego, która dysponuje tylko śmigłowcami. W służbie jest 216 żołnierzy. Piloci, dla których nie starczyło miejsca rozpoczęli pracę w lotnictwie Marynarki Wojennej. Zadaniami nowej jednostki są: realizacja transportu powietrznego, obsługi pasażerskiej naczelnych organów władzy państwowej Rzeczpospolitej Polskiej oraz komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej jak również zapewnienia właściwego funkcjonowania Dowództwa Sił Powietrznych i jednostek oraz instytucji pozostających na jej zaopatrzeniu.

Uroczysta zbiórka z okazji objęcia obowiązków dowódcy 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, zdania obowiązków dowódcy 1. Bazy Lotniczej oraz pożegnanie ze sztandarem 36.Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego odbyła się 3 stycznia 2012 roku o godz. 10.00 w Wojskowym Porcie Lotniczym Warszawa Okęcie. W uroczystości wzięli udział m.in. Wiceminister Obrony Narodowej P. Czesław Mroczek, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego gen. Mieczysław Cieniuch, Dowódca Sił Powietrznych gen. broni pil. Lech Majewski, przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, władze ustawodawcze, samorządowe, dyrektorzy zakładów oraz instytucji współpracujących z 36. Specjalnym Pułkiem Lotnictwa Transportowego oraz 1. Bazą Lotniczą, przedstawiciele służb mundurowych, duchowieństwa, stowarzyszeń, kombatantów, emerytów wojskowych, byłych żołnierzy zawodowych w stanie spoczynku i rezerwy oraz ich rodziny. Uroczystość na wojskowej części Lotniska Warszawa Okęcie – rozpoczęła się od złożenia przez dowódcę uroczystości kpt. Pawła Zina meldunku o gotowości pododdziałów Ministrowi Czesławowi Mroczkowi.

Po podniesieniu flagi państwowej na maszt i odegraniu hymnu państwowego odczytano rozkazy o rozformowaniu 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego oraz o przeformowaniu 1. Bazy Lotniczej w 1. Bazę Lotnictwa Transportowego. W swoich okolicznościowych przemówieniach Dowódca 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego płk pil. Mirosław Jemielniak oraz Dowódca 1. Bazy Lotniczej płk dypl. Dariusz Sienkiewicz podziękowali swoim podwładnym za dotychczasową służbę oraz życzyli sukcesów 1. Bazie Lotnictwa Transportowego, w której dalej większość ich żołnierzy będzie pełniła służbę.

Dowódca 1. Bazy Lotnictwa Transportowego płk mgr inż. pil. Sławomir Mąkosa w swoim przemówieniu wyraził gotowość pomnażania dorobku swoich poprzedników a także nakreślił zadania i wyzwania stojące przed nową jednostką. Nowy dowódca to absolwent Liceum Lotniczego w Dęblinie a następnie, w 1995 roku dęblińskiej „Szkoły Orląt”. Pilot klasy I z uprawnieniami instruktorskimi, jego dotychczasowy nalot to 1530 h. W swojej karierze lotniczej wykonywał loty na różnych typach śmigłowców, jako pilot instruktor na W-3 „Sokół”i Mi-2 szkoląc podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej w 47. Pułku szkolnym śmigłowców w Nowym Mieście nad Pilicą. Przeszkalał pilotów 61. Pułku lotniczego w Białej Podlaskiej na śmigłowcu Mi-2 oraz wykonywał loty jako instruktor na śmigłowcu SW-4 „Puszczyk”. Po ukończeniu studiów magisterskich na Politechnice Lubelskiej w 1998 roku oraz w 2003 roku Akademii Obrony Narodowej, w 2004 roku objął stanowisko specjalisty w Oddziale Użytkowania i Prób w Locie Statków Powietrznych w Dowództwie Sił Powietrznych, pozostając jednocześnie instruktorem pilotem w 1. Ośrodku Szkolenia Lotniczego w Dęblinie (obecnie 41.Baza Lotnictwa Szkolnego). Od 2007 roku objął stanowisko starszego specjalisty –instruktora –pilota w Oddziale Szkolenia Lotniczego w Szefostwie Wojsk Lotniczych Dowództwa Sił Powietrznych. W 2010 roku, po ukończeniu kursu z „Zarządzania zasobami obrony”w Naval Postgraduate School w Monterey w Kalifornii, poprzedzonego szkoleniem językowym w Lacland Air Force Base w Texasie, został wyznaczony na zastępcę Dowódcy 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, gdzie po restrukturyzacji powierzono mu pełnienie funkcji na stanowisku dowódcy Grupy Działań Lotniczych. W tym samym roku ukończył również studia podyplomowe z zakresu Zarządzania Lotnictwem na Wydziale Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej.