Kompromis w sprawie utrzymania wyjątków w systemie ETS dla lotnictwa
Loty do i poza UEmają być nadal wyłączone z systemu handlu pozwoleniami na emisję CO2, by daćprzewoźnikom czas na wdrożenie światowej umowy w sprawie emisji – takieporozumienie dotyczące wyjątków proponowanych przez KE wypracowała z PEestońska prezydencja.
Wyjątek z systemu ETS (ang. emission trading system) dlatakich lotów wprowadzono na lata 2013-2016. Systemem handlu pozwoleniami naemisję gazów cieplarnianych objęte są loty pomiędzy lotniskami wewnątrzEuropejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli w państwach UE, Norwegii, Islandii iLiechtensteinu.
W lutym Komisja Europejska zaproponowała, by ten wyjątekobowiązywał jeszcze przynajmniej przez cztery lata.
Wypracowane przez reprezentującą państwa członkowskieestońską prezydencję porozumienie z przedstawicielami Parlamentu Europejskiegoprzewiduje, że nowe rozwiązania mają być stopniowo wdrażane od 2021 roku.Chodzi o wypracowany w październiku 2016 roku kompromis światowego sektoralotniczego pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego(ICAO). Przewiduje on, że po 2020 roku linie lotnicze będą musiały równoważyćwzrost emisji. W praktyce chodzi o kupowanie przez przewoźników „jednostekemisyjnych”, które będą generowane przez projekty mające na celu redukcjęCO2 w innych działach gospodarki np. przez odnawialne źródła energii. Do 2026roku udział w systemie ma być dobrowolny, dopiero od 2027 roku stanie sięobowiązkowy.
„UE uważa, że wszystkie loty muszą przyczyniać się dozmniejszania emisji gazów cieplarnianych. W pełni wspieramy toczące sięnegocjacje ICAO w celu opracowania kompleksowych i jednolitych zasadmiędzynarodowych. Przyjęcie tej regulacji na okres przejściowy jest kluczowe”- podkreślił cytowany w oświadczeniu minister środowiska Estonii Siim Kiisler.
Porozumienie przewiduje, że wyjątek dla lotów do i pozaEuropejskiego Obszaru Gospodarczego ma być utrzymany do końca 2023 roku, gdypierwsza faza systemu ICAO zacznie działać.
Według danych KE bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych zlotnictwa to około 3 proc. całkowitych emisji w UE oraz ponad 2 proc. emisji naświecie. Gdyby sektor lotniczy był państwem, byłby na dziesiątym miejscu wśródnajwiększych emitentów gazów cieplarnianych na świecie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szacunki ICAO wskazują, że do 2020 roku poziom emisjigenerowany przez sektor lotniczy na świecie będzie o 70 proc. wyższy niż w 2005roku. Do 2050 roku poziom ten może wzrosnąć nawet o 300-700 proc.
UE włączyła lotnictwo w system handlu pozwoleniami na emisjęod 2012 roku. Według KE w latach 2013-2016 system ETS przyczynił się doograniczenia emisji CO2 przez sektor lotniczy o 65 mln ton. Zaproponowane wpiątek zmiany w systemie wymagają zgody europarlamentu i rządów państwczłonkowskich UE.
Po tym jak przedstawiciele państw członkowskich i ParlamentEuropejski potwierdzą kompromis, możliwe będzie opublikowanie przepisów woficjalnym dzienniku urzędowym UE.
„