Komisja Europejska o sytuacji w LOT
Komisja Europejska opublikowała raport na temat sytuacji Polskich Linii Lotniczych LOT odnosząc się do pomocy publicznej udzielonej przez państwo dla przewoźnika. Co w nim możemy przeczytać?
Przypomnijmy, że do 20 czerwca 2013 roku polskie władze zgłosiły pomoc dla restrukturyzacji LOTu w wysokości 804,29 mln zł.
Pomoc finansowa państwa okazała się niezbędna aby ratować narodowego przewoźnika. W ostatnich latach LOT wykazał złe wyniki finansowe. W grudniu 2012 spółka znalazła się na granicy utraty płynności finansowej.(w 2012 strata netto z działalności podstawowej wynosiła 146,5 mln zł, podczas gdy dwa lata wcześniej było to „zaledwie”56,2 mln zł). W 2012 roku odnotowano rekordową stratę netto w wysokości 400 mln zł. LOT wyczerpał już niemal całkowicie swoje wewnętrzne źródła finansowania (sprzedaż spółek zależnych) i nie ma dostępu do zewnętrznych źródeł finansowania.
Wśród głównych przyczyn złej sytuacji LOT należy wymienić: światowy kryzys gospodarczy, wzrost cen paliwa lotniczego, wahania kursów walutowych, opóźnienia w dostawach i wprowadzaniu samolotów Boeing 787 do eksploatacji, wzrost suły rynkowej przewoźników niskokosztowych i konsolidacja rynku a także zaburzenia warunków cenowych na rynku przewozów krajowych na skutek krótkotrwałej działalności OLT Express jak również brak długoterminowej strategii i stabilnego zarządzania. W ostatnim kwartale 2012 roku LOT przyjął nową strategię, która ma przywrócić długotrwałą płynność finansową spółce do 2015 roku.
W planie restrukturyzacyjnym przewidziano wprowadzenie szeregu środków, które można podzielić na główne kategorie: siatka połączeń i modernizacja floty, zarządzanie przychodami, produkt, dystrybucja i dodatowe przychody, efektywność organizacyjna i wewnętrzna optymalizacja, zwiększenie efektywności relacji handlowych oraz dodatkowe inicjatywy wspierające. Nowa strategia LOT została opracowana z myślą o zmienionych warunkach rynkowych. Przewiduje się w niej uzyskania stabilności finansowej, budowę długoterminowej lojalności klientów, osiągnięcie pozycji jednego z najbardziej efektywnych kosztowo przewoźników sieciowych w Europie oraz odzyskanie zdolności do rozwoju. LOT ma się teraz skoncentrować na obsłudze bezpośrednich połączeń z Polski do głównych destynacji biznesowych w Europie i na świecie oraz do najważniejszych centrów polonijnych w Ameryce Północnej. Ma także przyciągnąć klientów z Europy Środkowej i Wschodniej, oferując połączenia długodystansowe (nowymi samolotami Boeing 787 „Dreamliner”) z głównego węzła przesiadkowego w Warszawie. W dalszej perspektywie zostanie wystawiony na sprzedaż. Proces mają ułatwić zmiany legislacyjne, zgodnie z którymi inwestorzy z UE będą mogli nabyć udział większościowy w spółce.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Komisja Europejska ma wątpliwości dotyczące planu i przebiegu restrukturyzacji oraz zasadności udzielenia pomocy państwowej LOTowi. Dlatego też podjęto decyzję o wystąpieniu do Polski i wszystkich zainteresowanych stron o zgłaszanie uwag w ciągu jednego miesiąca od daty raportu.
LOT jest własnością Skarbu Państwa (67,97%), Towarzystwa Finansowego Silesia (25,1%) oraz pracowników (6,93%). W maju 2013 roku spóła zatrudniała 1 841 osób. Przewoźnik dysponuje flotą 45 samolotów zapewniając regularne połączenia z 70 portami lotniczymi w Europie, Bliskim Wschodzie, Azji i Ameryce Północnej. Jest także członkiem sojuszu Star Alliance. Szacuje się, że udział LOT w europejskich pasażerskich przewozach lotniczych w 2012 roku wynosił mniej niż 1%. Przewoźnik najsilniejszą pozycję ma w Polsce, jednak w ostatnich latach odczuwa coraz większą konkurencję od Lufthansy, Ryanaira czy Wizz Aira.