Komisja Europejska: Debata o hałasie
Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport, podziękował duńskiej prezydencji za aktywne pilotowanie pakietu wniosków dotyczących portów lotniczych. Porozumienie w Radzie osiągnięto obecnie w zakresie dwóch wniosków –dotyczącego obsługi nadziemnej (dnia 22 marca) oraz hałasu (w dniu dzisiejszym). Siim Kallas stwierdził: „Ministrom transportu udało się uzgodnić ogólne podejście do tej delikatnej politycznie kwestii, co stanowi ważne osiągnięcie. Decyzje dotyczące ograniczeń hałasu pozostaną oczywiście w gestii państw członkowskich, jednak jestem świadomy, że będą one miały znaczący wpływ na sieć lotniczą. Musimy więc zapewnić, aby procedury były sprawiedliwe i zgodne z przepisami międzynarodowymi.”
Dnia 1 grudnia 2011 r., w kontekście nowego pakietu dotyczącego portów lotniczych, Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie ograniczeń działalności spowodowanych poziomem hałasu w portach lotniczych, wraz z wnioskami w sprawie obsługi naziemnej oraz przydziałów czasu na start lub lądowanie (zob. IP/11/1484 oraz MEMO/11/857). Jeśli chodzi o ograniczenia działalności spowodowane poziomem hałasu, Komisja zaproponowała uchylenie dyrektywy 2002/30/WE i zastąpienie jej nowym rozporządzeniem.
Hałas lotniczy obniża jakość życia obywateli mieszkających w pobliżu lotnisk. Równocześnie osoby podróżujące pragną utrzymania dużego wyboru usług lotniczych, a lotnictwo napędza rozwój wielu regionów. Konieczne jest więc znalezienie złotego środka oraz podejmowanie decyzji w oparciu o fakty, przy równoczesnym uwzględnieniu globalnego charakteru ruchu lotniczego. Wniosek umożliwia wycofanie z eksploatacji najgłośniejszych samolotów, które w nieproporcjonalny sposób powodują wzrost hałasu lotniczego.
Ministrowie transportu poparli główne założenia wniosku Komisji:
•Nowe przepisy w wyraźniejszy sposób określą wszystkie podmioty zaangażowane w proces oceny hałasu oraz ich odpowiednie uprawnienia i zobowiązania. Obywatele mieszkający w pobliżu lotnisk zostaną zaangażowani w proces oceny hałasu i wezmą udział w oficjalnych konsultacjach poprzedzających podjęcie przez władze decyzji o ograniczeniu działalności.
•Właściwe organy będą mogły skupić się na najgłośniejszych samolotach z floty (tzw. „samolotach ) i wycofać je z eksploatacji jako pierwsze, zamiast wprowadzać ogólne zakazy lotów nocnych, uderzające również w tych przewoźników, którzy inwestują w cichsze samoloty. Ministrowie transportu uzgodnili bardziej rygorystyczną definicję „samolotóworaz ustalili, że bardziej rygorystyczne przepisy będą wdrażane stopniowo.
•Komisja będzie miała prawo do przeglądu jakości procesu podejmowania decyzji, aby zapewnić odpowiednie przeprowadzenie wszystkich etapów procedury, zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami.
•Komisja zostanie upoważniona do aktualizacji dopuszczalnych poziomów hałasu w związku ze zmianami międzynarodowymi w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, organu ONZ w zakresie międzynarodowego lotnictwa cywilnego odpowiedzialnego za określanie dopuszczalnych poziomów hałasu dla samolotów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W skrócie porozumienie to stanowić będzie europejskie ramy, dzięki którym obywatele będą mogli poprzez widoczną procedurę wyrazić swoje poglądy;organy krajowe będą zobowiązane do posługiwania się jasnymi kryteriami podczas podejmowania decyzji;przewoźnikom zapewni ono większą przewidywalność i pewność prawną;Komisja, w razie potrzeby, przeprowadzi kontrolę jakości procedur zgodnie ze zobowiązaniami międzynarodowymi;treść decyzji pozostanie w gestii państw członkowskich.
Wniosek zostanie poddany pod głosowanie w Parlamencie Europejskim w pierwszym czytaniu. Proponowane rozporządzenie w sprawie ograniczeń działalności spowodowanych poziomem hałasu jest drugim z trzech wniosków ustawodawczych w ramach pakietu dotyczącego lotnisk. W następstwie dzisiejszej dyskusji Komisja oczekuje, że Rada zacznie prowadzić prace nad trzecim wnioskiem dotyczącym przydziałów czasu na start i lądowanie, w czasie prezydencji cypryjskiej.