Kolejny raport o CPK: Jak zbudować nowy hub lotniczy?

infoair
13.05.2019 15:30

Kancelaria Baker McKenzie oraz Polityka Insight przygotowałyraport „Centralny Port Komunikacyjny. Jak zbudować nowy hublotniczy?”, zawierający rekomendacje dotyczące budowy nowego portulotniczego w Polsce.

Raport będzie prezentowany 13 maja podczas EuropejskiegoKongresu Gospodarczego w Katowicach, w trakcie debaty „Centralny PortKomunikacyjny. Czy ta inwestycja się zwróci?”.

-„Celem raportu jest zainicjowanie szerokiej,odpolitycznionej debaty o tym, jak budować to lotnisko, by spełniało swojąfunkcję i przyniosło korzyści na poziomie lokalnym, krajowym i unijnym” -mówi Marta Fredrych, adwokat w warszawskim biurze Baker McKenzie. „Budowanowego portu lotniczego jest przedsięwzięciem ambitnym. Polska niestety nie madoświadczenia w realizacji tak dużych projektów. Przykłady tego typu inwestycjirealizowanych za granicą pokazują, że CPK powinien być projektemapolitycznym”.

Aktualny stan

Jako punkt wyjścia w swojej analizie autorzy raportuomawiają obecny stan rynku lotniczego w Europie oraz przedstawiają prognozyrozwoju ruchu lotniczego, w tym scenariusze dla lotnisk centralnych w Polsce,zarówno w przypadku gdy Centralny Port Komunikacyjny zastępuje LotniskoChopina, jak i gdy oba lotniska działają równocześnie. Dodatkowo, raportzawiera analizy case studies – budowy najważniejszych lotnisk w Europie, w tymportów w Stambule, Oslo czy Berlinie.

-„Branża lotnicza w Polsce odpowiada za 0,7 proc. PKB, aprzy obsłudze ruchu powietrznego zatrudnienie znajduje ponad 60 tys. Polaków.Co więcej, dzięki dostępności transportu powietrznego zyskują też branżeniepowiązane z lotnictwem, a do Polski napływa więcej inwestycjizagranicznych” – mówi dr Adam Czerniak, główny ekonomista PolitykiInsight. „Równocześnie rosnące niedobory przepustowości polskich lotnisk sąjednym z największych wyzwań dla rodzimego lotnictwa w najbliższych latach.Dzięki budowie nowego portu lotniczego udałoby się zaspokoić rosnący popyt nalotnicze przewozy pasażerskie w Polsce, co przełożyłoby się pozytywnie nagospodarkę. Według naszych szacunków, jeżeli budowa Centralnego PortuKomunikacyjnego zakończyłaby się sukcesem, to popyt w polskiej gospodarcetrwale wzrośnie o 4,5 proc. PKB”.

Dekadę na przód

Centralny Port Komunikacyjny jest inwestycją, którą trzebazaplanować na niemal dekadę przed uruchomieniem portu. Jest to szczególnietrudne z uwagi na gwałtowne zmiany, jakim podlega obecnie rynek lotniczy.Raport zawiera rekomendacje, których spełnienie umożliwi uniknięcie błędówpopełnionych przy budowie niektórych dużych lotnisk w Europie.

-„Najbardziej rekomendowanym modelem realizacji jestwspółdziałanie z inwestorem finansowym i branżowym, z których pierwszy wniósłbyśrodki finansowe a drugi know-how w zamian za prawo do wieloletniegozarządzania portem lotniczym” – mówi mec. Marta Fredrych. „W takimscenariuszu największe szanse powodzenia ma model finansowania komponentu lotniskowegooparty o kapitał prywatny, formułę partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) imontaż typu project finance”.

Pełny tekst raportu Baker McKenzie i Polityki Insightdostępny jest TUTAJ