Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kiedy odszkodowanie za spóźnienie w transferze?

infoair
23.10.2017 11:12

Dokonując rezerwacji lotów łączonych, należy pamiętać oczasie, potrzebnym na przemieszczenie się pomiędzy terminalami. Jest onustalany przez każde lotnisko indywidualnie. Przykładowo pasażer przesiadającysię do innego samolotu we Frankfurcie nad Menem potrzebuje na to 1h, w Miami1,5h, a w Pekinie – 3h.

– Wiele linii lotniczych nie dostosowuje się do czasutransferów, ustalanych przez porty lotnicze. To sprawia, że ​​pasażerowieczęsto spóźniają się na kolejny lot w swojej dwuetapowej podróży. Ostatniozajmowaliśmy się przypadkiem czteroosobowej rodziny, która przegapiła samolotwe Frankfurcie nad Menem, ponieważ miała 10 minut na transfer na tym ogromnymlotnisku. Przewoźnik twierdzi, że rodzina powinna była pośpieszyć się – naszymzdaniem takie podejście jest całkowicie niedopuszczalne – mówi Natalia Gębska,Country Manager w AirHelp.

Informacje te są szczególnie ważne dla pasażerów, którzyrezerwują loty indywidualnie. Każdy, kto zwłasnej winy przegapi lot zewzględu na złe oszacowanie czasu potrzebnego na przesiadkę, nie będzieuprawniony do alternatywnego lotu lub wypłaty odszkodowania.

Pasażer ma jednak prawo ubiegać się o alternatywny transportw przypadku, gdy bilety na oba loty zostały kupione razem i mają ten sam numerrezerwacji. W przypadku, gdy podróżni przybyli do miejsca docelowego więcej niżtrzy godziny później od planowanego czasu, przewoźnik powinien również wypłacićklientom odszkodowanie od 250 do 600 euro. Zgodnie z Rozporządzeniem WE261,wysokość rekompensaty zależna jest od długości lotu:

  • poniżej 1 500 km – 250 euro

  • loty wewnątrz UE powyżej 1 500 km – 400 euro

  • loty poza UE pomiędzy 1 500 a 3 500 km – 400 euro

  • loty poza UE powyżej 3 500 km – 600 euro

Przewoźnik obsługujący problematyczny lot jest równieżodpowiedzialny za ewentualne późniejsze opóźnienia, nawet jeżeli są one wykonywaneprzez inne linie lotnicze.

– Jeżeli chciałbyś ubiegać się o odszkodowanie za opóźnionylub odwołany lot, to powinieneś zanotować faktyczny czas przybycia do miejscaprzeznaczenia. Nie akceptuj ofert przewoźnika, wktórych zrzekasz sięswoich praw wzamian za inne świadczenia (vouchery na kolejne przelotyitp.), ponieważ stracisz możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Ponadtozachowaj wszystkie dowody poniesionych dodatkowych wydatków w wynikuopóźnienia. Przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom także ciepły posiłekpodczas oczekiwania, jak również dostęp do łączności, transport oraz hotel,jeżeli jest to konieczne – dodaje Natalia Gębska.

Pasażerowie już na lotnisku mogą sprawdzić, czy ich lotkwalifikuje się do wypłaty odszkodowania. Wystarczy zeskanować kartę pokładowąw bezpłatnej aplikacji AirHelp.

L.p.

Miasto

Kod lotniska

Czas na przesiadkę (w minutach)

1

Pekin

BJS / PEK

180

2

Shanghai

PVG

120-150 (od terminalu)

3

Rio de Janeiro

GIG

120

4

Miami

MIA

90

5

Sydney

SYD

90

6

Los Angeles

LAX

90

7

Madryt

MAD

90

65 (Iberia)

8

Hong Kong

HKG

80

9

Dubai

DXB

75

10

Chicago

ORD

75-90

11

Nowy Jork

JFK

60

12

Berlin

TXL

60

13

Frankfurt

FRA

60

14

Istambuł

IST

60

15

Londyn

LHR

60

16

Singapur

SIN

60

17

Wiedeń

VIE

60 / 25 (Star Alliance)

18

Bruksela

BRU

60 (Schengen)

90

19

Paryż

CDG

60 / 75 / 90 (z terminali 1/2 do 3)

20

Tokio

HND

45

90

21

Johannesburg

JNB

45-75

22

Stuttgart

STR

45

23

Kolonia/Bonn

CGN

45

24

Düsseldorf

DUS

45

25

Hamburg

HAM

45

26

Rzym

FCO

45

27

Amsterdam

AMS

40

28

Monachium

MUC

40

29

Zurych

ZRH

40

30

Atlanta

ATL

35-85