KE: Wezwanie Polski do ustanowienia procedur rozdziału praw przewozowych
Komisja Europejska wezwała Polskę do ustanowienia przejrzystych i niedyskryminacyjnych procedur rozdziału praw przewozowych pomiędzy swój kraj a państwa spoza Unii, zgodnie z jej zobowiązaniami wynikającymi z prawa UE. Wynikiem tej sytuacji mogłoby być pozbawienie przewoźników z innych państw członkowskich Unii prawa wykonywania przewozów pomiędzy Polską a krajami spoza Unii.
Wniosek Komisji ma formę uzasadnionej opinii w ramach unijnego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. Jeżeli w terminie dwóch miesięcy władze Polski nie poinformują Komisji o podjęciu środków mających na celu dostosowanie się do prawa unijnego w tym względzie, Komisja może wnieść sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Przepisy UE
Rozporządzenie nr 847/2004 ustanawia szereg zasad, których celem jest zapewnienie odpowiedniej wymiany informacji w obrębie UE, tak aby państwa członkowskie, w zawieranych z państwami trzecimi umowach dwustronnych o komunikacji lotniczej, nie były narażone na ryzyko naruszenia przepisów unijnych. Oznacza to w szczególności, że państwa członkowskie muszą dopilnować, aby przy zawieraniu przez siebie umów z krajem spoza Unii, w których przewiduje się ograniczenie wykorzystania praw przewozowych lub liczby wspólnotowych przewoźników lotniczych kwalifikujących się, by być wyznaczonymi do korzystania z tych praw, dane państwo członkowskie zapewniało rozdzielenie praw przewozowych pomiędzy zainteresowanych wspólnotowych przewoźników lotniczych w drodze przejrzystych i niedyskryminujących procedur krajowych.
Przyczyny podjętego działania
Polska do chwili obecnej nie ustanowiła takiej procedury, mimo iż rozporządzenie weszło w życie ponad sześć lat temu. Polska jest jedynym państwem członkowskim Unii, które nie posiada żadnych przepisów regulujących przydział ograniczonych praw przewozowych na obsługę połączeń państwom spoza Unii.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Praktyczne skutki braku wdrożenia przepisów
Brak takich procedur w Polsce pozbawia unijnych przewoźników lotniczych zarejestrowanych poza tym krajem możliwości ubiegania się o prawa przewozowe na obsługę połączeń pomiędzy Polską a krajami spoza Unii. Prowadzi to do ryzyka wykluczenia z rynku unijnych przewoźników lotniczych pragnących wykonywać przewozy w Polsce, a co za tym idzie pozostaje w sprzeczności z samymi zasadami wspólnego rynku lotniczego w Unii.