Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KE: Niestrudzona walka o prawa pasażera

infoair
18.04.2011 08:24

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas przedstawił dzisiaj serię środków mających na celu zwiększenie przejrzystości i poprawę egzekwowania prawodawstwa dotyczącego praw pasażerów. Zapewnią one konsumentom możliwość skuteczniejszego korzystania z przysługujących im praw, a branży lotniczej większą pewność i równe szanse na całym obszarze UE.

Wiceprzewodniczący ogłosił również zamiar rozpoczęcia dialogu z zainteresowanymi stronami na temat możliwości nowelizacji unijnego rozporządzenia nr 261/2004 dotyczącego praw pasażerów linii lotniczych, w sprawie której Komisja złoży wniosek w 2012 r. Nowelizacja ta miałaby na celu przede wszystkim wyjaśnienie kluczowych problemów takich jak: ustalenie granic odpowiedzialności w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, określenie maksymalnej wysokości odszkodowania, skuteczne wprowadzanie zmian planu podróży pasażerów, podział ryzyka między uczestnikami procesu realizacji usługi, a także innych problematycznych kwestii, w tym również ochrony w przypadku niewłaściwej obsługi bagażu lub zmiany harmonogramu lotów.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, odpowiedzialny za transport, powiedział: „Unijne prawodawstwo dotyczące praw pasażerów stanowi ogromny krok naprzód. Zapewnia ono pasażerom „siatkę bezpieczeństwa”, znacznie ogranicza występowanie niektórych praktyk oraz podnosi standardy całej branży. Nadal jednak istnieją obszary, które możemy ulepszyć, korzystając z bogatego doświadczenia zdobytego w ciągu ostatnich sześciu lat. Następnym krokiem w tym kierunku będzie poprawa egzekwowania istniejących już przepisów. Prawa pasażerów nie mogą istnieć wyłącznie na papierze, lecz muszą faktycznie obowiązywać w państwach członkowskich. W dalszej perspektywie konieczne stanie się zweryfikowanie kilku zagadnień. Aby było to możliwe, potrzebna jest szczegółowa analiza i nowelizacja prawa. Przede wszystkim nie możemy pozwolić sobie na ignorowanie wniosków wyciągniętych z przykrych doświadczeń, które stały się udziałem pasażerów i branży lotniczej podczas sytuacji kryzysowych w 2010 r., wywołanych chmurą pyłu wulkanicznego i opadami śniegu. Obecnie rozpoczęto prace mające na celu odnalezienie i wypełnienie istniejących luk prawnych, wzmocnienie istniejących przepisów oraz uporządkowanie kwestii problematycznych dla pasażerów i branży lotniczej, tam gdzie po upływie sześciu lat widać potrzebę dostosowania i dostrojenia.”

Powyższe informacje zostały ogłoszone dzisiaj wraz z opublikowaniem przez Komisję przeglądu dotyczącego pierwszych sześciu lat stosowania unijnego rozporządzenia nr 261/2004 w sprawie praw pasażerów linii lotniczych oraz rozporządzenia dotyczącego pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Analiza tych zagadnień została przedstawiona w dwóch komunikatach w sprawie stosowania przepisów dotyczących praw pasażerów, jak również w dokumencie roboczym służb Komisji. W tym ostatnim dokumencie opublikowano dane za lata 2007-2009, przedstawiające pewne główne tendencje, m.in. liczbę lotów, do których zastosowano rozporządzenie w sprawie praw pasażerów (0,5 proc.), sposoby stosowania sankcji przez organy państw członkowskich oraz procent lotów, które mogą podlegać dużym opóźnieniom.

Dalsze kroki
W najbliższym czasie Komisja podejmie szereg działań mających na celu poprawę egzekwowania praw pasażerów w całej Europie, takich jak: wzmocnienie uprawnień sieci krajowych organów wykonawczych (NEB) (w celu przyjęcia decyzji w sprawie wspólnej wykładni przepisów dotyczących praw pasażerów oraz ich egzekwowania w przypadku zaistnienia takiej potrzeby);publikacja wytycznych dotyczących wykładni rozporządzenia nr 1107/2006 w sprawie praw osób o ograniczonej sprawności ruchowej;stworzenie nowego forum w celu uzyskania informacji zwrotnych od grup konsumentów, organizacji pozarządowych oraz branży lotniczej na temat zagadnień związanych z prawami pasażerów, w tym z ich egzekwowaniem, oraz nasilenie kampanii informacyjnych i podnoszących świadomość w tym zakresie.

Na potrzeby planowanej nowelizacji rozporządzenia nr 261/2004, w 2011 r. Komisja opracuje ocenę skutków oraz rozpocznie publiczne konsultacje na temat zagadnień, które mogą zostać w niej uwzględnione. Należą do nich kwestie wymagające dopracowania, takie jak odpowiedzialność w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, proporcjonalność odszkodowania, skuteczna zmiana planu podróży, jak również inne, np. prawa pasażera w przypadku zagubienia bagażu i zmiany harmonogramu lotów.

Aby równocześnie wzmocnić prawa pasażerów oraz zapewnić ich spójne egzekwowanie w obrębie wszystkich środków transportu, jeszcze w tym roku Komisja przedstawi komunikat wyjaśniający kluczowe pojęcia, tak by można je było stosować do wszystkich rodzajów transportu –kolejowego, lotniczego, morskiego i autobusowego, na przykład podczas zmiany tras przy wykorzystaniu różnych środków transportu.