Katowice odsuwają rozbudowę terminalu – o dwa lata
Na sezon zimowy 2019/2020 lotnisko Katowice odsunęłorozpoczęcie rozbudowy swego głównego obiektu, terminalu B. Powodem jestprzygotowywany na grudzień 2018 r. szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach, zktórym prace kolidowałyby w przyszłym sezonie.
GTL dysponuje już koncepcją przebudowy trzykondygnacyjnegoobiektu. Obecnie trwa wykonywanie dokumentacji projektowej. Kontekstem jestszybko rosnący ruch w Katowicach. Lotnisko, które według obecnych prognoz, wcałym 2017 r. ma obsłużyć 3,8 mln pasażerów, a w przyszłym roku – przekroczyć 4mln.
Według wcześniejszych informacji rozbudowa terminalu B miałarozpoczynać się w 2018 r. O aktualnych planach dotyczących ważnej dlazwiększenia przepustowości lotniska inwestycji poinformował PAP prezesGórnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), które nim zarządza, Artur Tomasik.
-„Projekt odbierzemy w przyszłym roku. Prace planujemydopiero w sezonach 2019/20 i 2020/21. Odsuwamy je dlatego, że nie chcemymodernizować terminalu w sezonie zimowym, w którym w Katowicach będziemy mieliszczyt klimatyczny, a musimy to robić w tzw. niskim sezonie ” – podkreśliłprezes GTL.
W ramach szczytu klimatycznego w Katowicach od 3 do 14grudnia 2018 r. odbędą się: 24. Konferencja Stron Ramowej Konwencji NarodówZjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP24), 14. Spotkanie Stron Protokołu zKioto (CMP 14) oraz Konferencja sygnatariuszy Porozumienia Paryskiego (CMA 1).Organizatorzy spodziewają się co najmniej kilkunastu tysięcy uczestników.
Według Tomasika odsunięta – wobec potrzeby sprawnegoobsłużenia tych gości – modernizacja terminalu B będzie polegała przedewszystkim na zwiększeniu jego powierzchni i rozbudowie w kierunku południowym.Najważniejszą zmianą dla podróżnych będzie przeniesienie kontrolibezpieczeństwa na powiększone, poprzez zbudowanie nowych stropów, pierwszepiętro.
-„Będziemy tam mieli możliwość ustawienia znacznej liczbybramek, aby zwiększyć płynność kontroli. W związku z tym na dole będziemy mieliteż możliwość utworzenia większej liczby stanowisk odpraw” – wskazał prezeszarządcy Katowice Airport.
Wszystkie trzy terminale lotniska mają też zostać połączonejednym pasażem. Ze względu na oczekiwania linii lotniczych na razie wKatowicach nie powstaną rękawy lotniskowe (ruchome zadaszone przejścia zterminala do samolotu); projekt architektoniczny umożliwi jednak ich zabudowę wprzyszłości.
Prezes GTL zapewnił, że ze względu na bardzo dobre wynikifinansowe lotniska „nie będzie problemu z finansowaniem” przebudowy terminaluB.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W poprzednich latach Górnośląskie Towarzystwo Lotniczeprzebudowało już najstarszy terminal A i zbudowało od podstaw nowy terminal C,wykorzystywany jako hala przylotów. Znajdujący się między nimi terminal B, tonajwiększy obiekt obsługujący pasażerów na lotnisku Katowice. Został otwarty w 2007r.
Port prowadzi też m.in. inwestycję związaną zprzekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowaniempola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. Zakończenie tegoprojektu jest planowane na styczeń 2018 r. Lotnisko rozbudowuje też płytępostojową cargo przed bazą cargo w południowo-wschodniej części portu i planujębudowę nowej bazy paliw.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej buduje w Katowicach nowąwieżę kontroli lotów, która ma być gotowa do pracy pod koniec 2018 r. Trwająteż przygotowania do uzbrojenia zachodniego (pomocniczego) podejścia do nowejdrogi startowej w system ILS. Dzięki temu, Katowice będą pierwszym lotniskiemregionalnym w Polsce z tym systemem na obu podejściach do drogi startowej.
W połowie br. spółka Chopin Airport, która przy katowickimlotnisku postawi hotel marki Moxy, podpisała umowę z generalnym wykonawcą. Wobiekcie, który ma przyjąć pierwszych gości w przyszłym roku, znajdzie się stopokoi. W perspektywie 20 lat lotnisko Katowice prognozuje obsługę7,4 mln pasażerów rocznie.(PAP)
„