Katowice: jest zgoda na dzierżawę lotniska Muchowiec przez Aeroklub Śląski

infoair
03.02.2023 15:30
Katowiccy radni zgodzili się na wydzierżawienie przez Aeroklub Śląski zasadniczego terenu lotniska Muchowiec, wcześniej nabytego przez miasto od aeroklubu. Samorząd Katowic chce inwestować w położone nieopodal centrum miasta lotnisko, rozwijając jego funkcje biznesową i szkoleniowo-sportową.

Uchwałę ws. zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu oddania w dzierżawę na okres 30 lat nieruchomości położonej w Katowicach w rejonie ul. Lotnisko na rzecz stowarzyszenia Aeroklub Śląski radni przyjęli podczas czwartkowej sesji 15 głosami, przy 11 głosach wstrzymujących się.

W poprzednich tygodniach Katowice i Aeroklub Śląski porozumiały się ws. nabycia przez miasto użytkowania wieczystego ponad 700 tys. m kw. terenu powyżej ul. Trzech Stawów do zabudowy wzdłuż ul. Lotnisko, a także sprzedaży aeroklubowi działek wzdłuż ul. Lotnisko, na których znajdują się zabudowania aeroklubu; ponadto w trybie ordynacji podatkowej miasto przejęło działkę przy skrzyżowaniu ul. Trzech Stawów i Francuskiej.

Jak przypominano, kluczowe dla dalszego funkcjonowania lotniska w kontekście biznesowym oraz szkoleniowo-sportowym jest dokończenie remontu drogi startowej. Aeroklub rozpoczął prace kilka lat temu, finansując je ze sprzedaży części działek lotniska, jednak nie był w stanie doprowadzić ich do końca. Ew. zaangażowanie samorządu nie było natomiast możliwe bez zmian własności gruntów ze względu na formę prawną działalności aeroklubu.

W czwartek w dyskusji z radnymi prezydent Katowic Marcin Krupa przyznał, że trudno na razie oszacować nakłady potrzebne do dokończenia prac na drodze startowej, ponieważ projekt ten jest jeszcze w rękach aeroklubu. Zasygnalizował, że dotychczasowe prace obejmujące około połowy drogi startowej, kosztowały ok. 4 mln zł, prócz tego potrzebne będzie wykonanie drogi kołowania i płyty postojowej.

Miasto ma przy tym inwestować w lotnisko w miarę możliwości. „Jeżeli będziemy mieli na to środki finansowe, to będziemy to realizować, krok po kroku, a jeżeli nie będziemy – niektóre z tych inwestycji będą musiały poczekać” – oświadczył prezydent. „Natomiast musimy podgonić tempa, z racji dobrego rozwoju (lotniska) w innym mieście naszej aglomeracji” – uznał, nawiązując do inwestycji samorządu Gliwic. „Musimy doszusować przynajmniej do tego poziomu usługi lotniczej na naszym lotnisku” – uznał.

Krupa zaznaczył, że istniejący (przedwojenny) budynek obsługi lotniska na Muchowcu jest w dobrym stanie; został bowiem wyremontowany przez aeroklub. Być może będzie trzeba jeszcze zainwestować w inną infrastrukturę lotniskową, np. system naprowadzania.

Prezydent uściślił, że miasto nie przejęło lotniska za podatki, prócz jednej działki, przejętej w trybie ordynacji, lecz odkupiło od aeroklubu prawo wieczystego użytkowania, rozliczając – poprzez zniesienie wieczystego użytkowania na rzecz pełnego władztwa właścicielskiego – nieruchomości z obiektami, w których obecnie aeroklub funkcjonuje.

W rezultacie miasto jest stuprocentowym płyty lotniska z pasem startowym, z drogami dojazdowymi, a pozostałe nieruchomości są własnością Aeroklubu Śląskiego. A ponieważ potrzeba kogoś, kto się tym będzie zajmował, a oni zajmowali się tym dobrze, tylko zjadała ich wielkość terenu, ponad 75 ha, to teraz są z tego trochę odciążeni - trochę, bo za dzierżawę będą musieli miastu płacić – wyjaśniał Krupa.

Mają tego świadomość, ale z ich dotychczasowej działalności – obsługi podróżnych, sprzedaży paliwa i wielu innych – są w stanie normalnie prosperować bez tego ryzyka rolowania długu, który do tej pory był w stosunku do miasta i ich podmiotów – stwierdził prezydent Katowic.

źródło: PAP