Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jazeera o zaletach samolotów wąskokadłubowych

infoair
23.09.2019 10:30

Tanie linie lotnicze Jazeera Airways rozważają wykorzystanie samolotów wąskokadłubowych przy długich podróżach z Europy do Azji Południowo-Wschodniej, podczas gdy konkurencja używa maszyn o nawet czterokrotnie większej pojemności – podała agencja Bloomberga.

Jedną z proponowanych tras jest 15-godzinny przelot z Wielkiej Brytanii do Tajlandii, z postojem w Kuwejcie. By obsłużyć te trasę firma rozważa zakup długodystansowych Airbusów A321neo LR. Jazeera zastanawiać się też ma nad wersją XLR tego modelu, który mógłby dolecieć z Londynu do Hongkongu czy Kantonu.

Wąski kadłub

Założyciel Jazeera Airways Marwan Boodai stwierdził, że zakup modelu XLR byłby „naturalnym kolejnym krokiem”. Wskazał też, że rozwijanie sieci połączeń na wschód, np. do Tajlandii czy Filipin, rozszerza portfolio klientów firmy na lokalizacje o dużej gęstości zaludnienia, gdzie tanie linie lotnicze dobrze sobie radzą.

Boodai dodał, że dla jego firmy kluczowa jest elastyczność modeli wąskokadłubowych, które mogą być łatwiej zapełnione pasażerami. Teoretyczne zyski większych modeli, np. niższy koszt przelecianej mili na pojedynczego pasażera, znikają bowiem jeśli samoloty nie latają z kompletem wykupionych miejsc.

Bloomberg przypomniał, że w ostatnim czasie linie lotnicze coraz częściej wykorzystują wąskokadłubowe samoloty w trasach transatlantyckich, lecz obecnie raczej nie stosują tej strategii przy obsłudze lotów z Europy do Azji.

Emirates na szeroko

Jazeera do końca przyszłego roku planuje rozwinięcie floty Airbusów A320neo z jednej do ośmiu maszyn i dalsze podwojenie tej liczby do 2023 r. Niezależnie rozważa też zakup ok. 25 modeli A321neo, w wersji LR lub XLR – wskazał dyrektor generalny linii Rohit Ramachandran.

Proponowany format lotów mógłby uderzyć w ofertę rywala Emirates Airline, który na podobnych trasach wykorzystuje maszyny o nawet czterokrotnie większej pojemności. Jednocześnie tanie linie mogłyby przetestować, jak pasażerowie znoszą warunki lotu wąskokadłubowymi samolotami na tak długich dystansach – ocenił Bloomberg.

Nowa linia

27 października Jazeera rozpocznie loty Kuwejt-Londyn, co jest najdłuższą na świece trasą obsługiwaną przez Airbusy A320neo. Bilety w obie strony kosztować mają 373 USD (1 485 zł). W grudniu planowane jest dodanie trasy z Londynu do stolicy Bangladeszu – Dakki.