Jak komercyjnie sfinansować CPK? Pomoże partner

infoair
05.09.2019 07:30

Spółka Centralny Port Komunikacyjny chce pozyskać partnera,który zaproponuje rozwiązania dot. finansowania inwestycji i jej późniejszegoutrzymania – powiedział 3 września prezes CPK Piotr Malepszak. Wskazał, że branipod uwagę są m.in. partnerzy z doświadczeniem z Dalekiego Wschodu.

Malepszak wziął udział we wtorkowym panelu ForumEkonomicznego w Krynicy-Zdroju poświęconym m.in. planowanej nowej strategii dlalotnictwa cywilnego w Polsce. Opracowanie do 2020 r. dokumentu dot. rządowejpolityki rozwoju sieci lotnisk, z uwzględnieniem budowy CPK, w połowie czerwcabr. zapowiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

-„Naszą zagwozdką jest, jak znaleźć pieniądze na tęinwestycję. Dzisiaj wiemy, że nie jesteśmy w stanie sfinansować tego portulotniczego z pieniędzy unijnych, czyli musimy szukać finansowania komercyjnego– różnego rodzaju” – mówił w Krynicy prezes spółki CPK.

-„Te testy, te informacje, które mamy, wskazują, żeinwestycja będzie rentowna w perspektywie następnych trzydziestu lat. To dajenam pewien spokój, ale opierając się na twardych danych dotyczących ruchulotniczego patrzymy na tę inwestycję w kategorii +must have+. To nie jest tak,że ten aspekt finansowy będzie przeważał – on będzie bardzo znaczący” -precyzował.

-„Liczby pokazują, że w perspektywie może nie dziesięciu lat- chociaż np. za trzy-cztery lata Okęcie dojdzie do skraju przepustowości -takie lotnisko musi powstać” – dodał. „Stąd warunek niezbędny posiadania nowej infrastruktury” – wyjaśnił.

-„Pod kątem finansowania: rozpoczynamy dzisiaj współpracę zpartnerami strategicznymi, którzy mają nam na to pytanie odpowiedzieć; główniemyślimy o kierunkach dalekowschodnich, które mają doświadczenie w budowie izarządzaniu dużymi portami lotniczymi” – wskazał Malepszak.

-„Doradztwo strategiczne, które chcemy zawrzeć, ma nam daćnajlepszą odpowiedź, jak sfinansować to lotnisko i w jaki sposób to lotniskoutrzymywać” – uściślił zastrzegając, że w tym kontekście nie ma także jeszczeodpowiedzi, jak lotnisko będzie wyglądało i ile będzie kosztowało. „Tę kwestięokreśli plan strategiczny” – zaznaczył prezes CPK.

ABC CPK

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowymiędzy Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy idrogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, naobszarze ok. 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność,który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł wbezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju,umożliwiające przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami wczasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Docelowo lotnisko ma umożliwiać rozbudowę do przepustowościok. 100 mln pasażerów. Według ostatnich zapowiedzi MI do końca 2019 r. mają sięzakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027r.(PAP)