II etap konsultacji CPK – w wakacje
W lipcu planujemy rozpocząć drugi etap konsultacjistrategicznych Centralnego Portu Komunikacyjnego, m.in. z przewoźnikami,zarządcami infrastruktury, firmami handlingowymi, operatorami cargo, firmamispedycyjnymi – powiedział PAP Konrad Majszyk ze spółki CPK.
-„W lipcu planujemy rozpocząć drugi etap konsultacjistrategicznych Centralnego Portu Komunikacyjnego z przewoźnikami, zarządcamiinfrastruktury, firmami handlingowymi, operatorami cargo, firmami spedycyjnymi,dostawcami paliw itd.” – powiedział dyrektor komunikacji i PR spółki CPKKonrad Majszyk
Dotychczasowe konsultacje
Przypomniał, że w połowie kwietnia br. spółka CPK rozpoczęłauzgodnienia strategiczne (Forum Interesariuszy) z partnerami branżowymi, czyliz przewoźnikami, zarządcami infrastruktury, firmami handlingowymi, operatoramicargo, firmami spedycyjnymi, dostawcami paliw. Po pierwszym etapie konsultacjistrategicznych spółka otrzymała ponad 400 uwag i propozycji dotyczącychinfrastruktury planowanego lotniska, m.in. ws. obsługi samolotów, pasażerskiej,bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd.
„W porównaniu z poprzednim etapem w konsultacjachweźmie udział więcej osób. Po pierwsze, zaprosimy więcej podmiotów w ramachposzczególnych kategorii. A po drugie, powiększymy grono partnerów branżowych okolejne grupy, np. zarządców sieci przesyłowych, dostawców nowych technologii irozwiązań infrastrukturalnych typu smart” – powiedział Majszyk.
Współpraca to podstawa
Jak mówi, do konsultacji z partnerami branżowymi spółka CPKprzywiązuje dużą wagę.
„Zależy nam na tym, żeby CPK spełniał wymaganiaprzyszłych użytkowników, dostawców i partnerów biznesowych. Wychodzimy zzałożenia, że nie da się wybudować sprawnie działającego lotniska, nierozmawiając z firmami i nie wsłuchując się w głos tych, którzy będą z niegokorzystać, świadczyć dla niego dostawy i usługi. Dlatego w przyszłościkonsultacje będą kontynuowane. Każdy z podmiotów uczestniczących w ForumInteresariuszy będzie mógł zadeklarować swoje wymagania i potrzeby dotycząceinfrastruktury planowanego lotniska. Dzięki kolejnym etapom konsultacjistrategicznych uzyskamy wiedzę niezbędną do zlecenia planu generalnego PortuLotniczego Solidarność, które planujemy w tym roku” – powiedział.
Przypomniał, że wśród uczestników Forum Interesariuszy CPKznalazły się, m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, Polska Agencja ŻeglugiPowietrznej, Poczta Polska, Orlen, LOTOS, PERN, Straż Graniczna, LOT AMS, LSAirport Services, LS Technics, Welcome Airport Services, Krajowa AdministracjaSkarbowa, Polski Holding Hotelowy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad,FedEx, DHL, UPS i TNT Express.
Pierwsza definicja
Spółka podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego wKatowicach pokazała definicję portu lotniczego w ramach Programu CPK, czyliwstępny układ elementów infrastruktury Portu Lotniczego Solidarność (częścilotniskowej CPK).
Uwzględniono w nim m.in. układy: dróg startowych (dwóch wramach etapu pierwszego na 45 mln pasażerów rocznie oraz czterech drógstartowych w układzie docelowym, czyli 100 mln pasażerów); dróg kołowania, płytpostojowych, terminali (pasażerskich, cargo i general aviation), a także stacjękolejową zintegrowaną z terminalem pasażerskim, oraz parkingi i drogiwewnętrzne. Definicja portu lotniczego uwzględnia też m.in. infrastrukturęutrzymania technicznego, paliwową, odladzania samolotów, Lotniskowej StrażyPożarnej, utrzymania pojazdów, a także energetyczne, gazowe, kanalizacyjne itd.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Definicja części lotniskowej inwestycji stanowipierwszy krok w procesie planowania, a później projektowania CPK. Na wstępnymschemacie lotniska uwzględniliśmy dotychczas ponad 60 elementów infrastruktury,które wejdą w jego skład. Następnie model będzie jeszcze modyfikowany wzależności od potrzeb m.in. partnerów branżowych. Co bardzo istotne, definicjabędzie jeszcze w przyszłości doprecyzowana m.in. na etapie planu generalnego(masterplanu), który zostanie zlecony jeszcze w tym roku” – powiedziałMajszyk.
Lotniskowy doradca
Spółka zapowiada, że w tym roku powinien zostać wskazanydoradca strategiczny, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczenieminwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portamiprzesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie współpraca ze spółką CPK i jej bieżącewsparcie merytoryczne.
W tym roku CPK zleci też plan generalny, czyli tzw.masterplan: jeden z najważniejszych dokumentów przy planowaniu portów lotniczych,jeszcze bardziej rozbudowany i istotny przy planowaniu inwestycji typu”greenfield”. Przedstawia on prognozowany rozwój portu lotniczego,zwykle na przestrzeni ponad 20 lat. Zawiera m.in.: prognozy ruchu lotniczego,wstępny plan ulokowania infrastruktury, etapowanie budowy, plan organizacjiprzestrzeni powietrznej, strategię dojazdu do lotniska, strategięzrównoważonego rozwoju i wpływu na społeczności lokalne oraz szczegółowy modelbiznesowy planowanego lotniska.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowymiędzy Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy idrogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, naobszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność,który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Wskład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portulotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd międzyWarszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane doprzepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć praceprzygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)
„