IATA o kondycji lotniczych przewoźników: ostrożny optymizm

infoair
14.12.2018 08:30

Linie lotnicze w przyszłym roku mogą zarobić ok. 35,5 mlddol. – poinformował w środę dyrektor generalny Zrzeszenia MiędzynarodowegoTransportu Lotniczego (IATA) Alexandre de Juniac. IATA podkreśla, że prognozysą ostrożnie optymistyczne, bo światowa gospodarka sygnalizuje recesję.

Dyrektor generalny IATA przedstawił w środę w Genewienajnowszą prognozę dla branży lotniczej.

„W 2019 roku prognozujemy, że zysk netto światowychlinii lotniczych wyniesie 35,5 mld dol. Będzie to trochę więcej niż spodziewanyw tym roku zysk linii lotniczych na poziomie 32,3 mld dol.” – powiedział.

Dodał, że tegoroczna prognoza zysku linii lotniczych zostałazweryfikowana w dół. IATA w czerwcu prognozowała, że światowi przewoźnicyzamknął ten rok zyskiem na poziomie 33,8 mld dol.

Większe zyski przez … ropę

Zdaniem IATA w 2019 r. niższe ceny ropy i solidny, choćwolniejszy wzrost gospodarczy, mogą wpłynąć na zyski linii lotniczych.Organizacja oczekuje, że rok 2019 będzie dziesiątym rokiem zysku przewoźników ipiątym rokiem z rzędu, w którym linie lotnicze zapewnią zwrot z kapitału, któryprzekracza koszt kapitału w branży, tworząc wartość dla inwestorów.

„Spodziewaliśmy się, że rosnące koszty w 2018 r.osłabią rentowność linii lotniczych w 2019 r. Jednak gwałtowny spadek cen ropyi projekcje wzrostu PKB stały się swego rodzaju bodźcem. Jesteśmy jednakostrożnymi optymistami, że ciągłe tworzenie wartości dla inwestorów będziekontynuowane przez co najmniej kolejny rok. Istnieje ryzyko, ponieważ warunkiekonomiczne i polityczne pozostają niestabilne” – powiedział szef IATA.

Główny ekonomista IATA Brian Pearce powiedział, że IATAprzewiduje wzrost PKB o 3,1 proc. w 2019 r. (minimalnie poniżej 3,2 proc.wzrostu w 2018 r.). Zaznaczył jednocześnie, że rynki sygnalizują recesję.

„Ten wolniejszy, ale wciąż solidny wzrost jest głównymczynnikiem zapewniającym ciągłą rentowność. Istnieje znaczne ryzyko spowolnieniagospodarczego spowodowane wojnami handlowymi i niepewnościami politycznymi,takimi jak Brexit. Ale konsensus jest taki, że czynniki te nie zrekompensująpozytywnego impulsu ekspansywnej polityki fiskalnej i rosnących inwestycjibiznesowych w duże gospodarki” – powiedział.

Jak dodał, „w obecnej polityce światowej i na rynkachfinansowych panuje obecnie duża niepewność i niestabilność”.”Niektórzy sugerują, że oznaczać to może recesję w 2019 roku, co wyraźniebyłoby złą wiadomością dla branży lotniczej” – powiedział Pearce.

Według IATA w przyszłym roku linie lotnicze mają przewieźć65,9 mln ton cargo, a w tym roku ma to być 63,7 mln ton.

Rosną koszty pracy

IATA szacuje, że w 2019 roku przewoźnicy lotniczy za baryłkęropy Brent będą płacić ok. 65 dol., a w tym roku – ok. 73 dol. „To milewidziana ulga dla linii lotniczych” – podkreśla IATA. Dodaje jednocześnie,że oczekuje się, iż paliwo w 2019 r. wyniesie 24,2 proc. średnich kosztówoperacyjnych linii lotniczej (wzrost z 23,5 proc. prognozowanych na 2018 rok).

Zdaniem zrzeszenia linie lotnicze poniosą także większekoszty pracy. IATA szacuje, że w 2019 roku linie lotnicze przeznaczą na ten celok. 198 mld dol., wobec 185 mld dol. w tym roku i wobec 171 mld dol. w 2017 r.

„Przewiduje się, że w 2019 r. całkowite zatrudnienie wliniach lotniczych wyniesie 2,9 mln osób, co oznacza wzrost o 2,2 proc. wstosunku do 2018 r. Płace również rosną. (…) Oczekuje się, że jednostkowekoszty pracy wzrosną o 2,1 proc. w 2019 r.” – prognozuje IATA.

Według szacunków zrzeszenia w przyszłym roku linie lotniczemają przewieźć 4,59 mld pasażerów, a w tym roku będzie to ok. 4,34 mld ludzi, aw 2017 r. było to ok. 4 mld osób. Według IATA w 2019 r. średni zysk netto, jakilinia uzyska z jednego pasażera wyniesie 7,75 dol., wobec 7,45 dol. w 2018 r. i9,21 dol. w 2017 r.

Światowy rozwój

IATA oczekuje, że regiony, z wyjątkiem Afryki, odnotujązyski w 2018 r. i 2019 r. Przewoźnicy w Ameryce Północnej nadal są liderami wzakresie wyników finansowych, odpowiadając za prawie połowę całkowitych zyskówsektora. „Oczekuje się, że wyniki finansowe w przyszłym roku poprawią sięw porównaniu do 2018 r. we wszystkich regionach z wyjątkiem Europy, gdziepoprawa została opóźniona przez wysoki stopień zabezpieczenia paliwowego” -tłumaczy IATA.

Według przewidywań IATA zysk europejskich linii lotniczych w2019 roku ma wynieść ok. 7,4 mld dol., a w tym roku – ok. 7,5 mld dol., w 2017r. było to ok. 8,2 mld dol.

Zgodnie z prognozą IATA najwięcej w przyszłym roku zarobiąlinie lotnicze z Ameryki Północnej – 16,6 mld dol., wobec 14,7 mld dol. w tymroku i 18,7 mld dol. w 2017 r. Na drugim miejscu mają się znaleźć przewoźnicy zregionu Azji i Pacyfiku, którzy w przyszłym roku mają zarobić 10,4 mld dol.,wobec 9,6 mld dol. w br. i 9,9 mld dol. w 2017 r. Na trzecim miejscu znajdą sięlinie lotnicze z Europy. Dalej za nimi będą przewoźnicy z Bliskiego Wschodu,którzy w 2019 roku mają zarobić ok. 800 mln dol., wobec 600 mln dol. w tym rokui 700 mln dol. w 2017 r. Linie lotnicze z krajów Ameryki Łacińskiej w przyszłymroku mają osiągnąć 700 mln dol. wobec 400 mln dol. w tym roku i wobec 500 mlndol. w 2017 r. Jeśli chodzi o linie z regionu Afryki, to według prognoz IATA, wprzyszłym roku, podobnie jak w tym roku, będą miały stratę, która w 2019 r. ma wynieśćok. 300 mln dol., wobec 400 mln dol. straty w 2018 r. i 300 mln dol. straty w2017 r.

IATA zrzesza 290 linii lotniczych, w tym PLL LOT. Zapewniaponad 82 proc. światowego ruchu lotniczego. (PAP)