Hydroplany z elektrycznymi silnikami
Kanadyjskie linie lotnicze Harbour Air we współpracy zespółką MagniX zamierzają wyposażyć swoją flotę 37 hydroplanów w silnikielektryczne. Jeśli testy zakończą się sukcesem, to pierwsze loty pasażerskierozpoczną się pod koniec 2021 r. – podała agencja Bloomberga.
Firmy planują w pierwszej kolejności wymienić zasilanypaliwem lotniczym silnik Pratt & Whitney PT6 sześcioosobowego samolotu DeHavilland DHC-2 Beaver na silnik elektryczny wraz z bateriami i rozpocząć lotytestowe w listopadzie bieżącego roku. Eksperymentalna jednostka ma mieć zasięgok. 100 mil (ok. 160 km) i ważyć tyle samo co niezmodyfikowany model.
Jeśli loty zakończą się sukcesem, a projekt zostaniezatwierdzony przez organy regulacyjne USA i Kanady, firma Harbour Air planujemontaż tworzonych przez MagniX silników elektrycznych w całej swojej flociehydroplanów: 15 modelach DHC-2 Beaver i 22 samolotach DHC-3 Single Otter.
Pół miliona pasażerów rocznie
Kanadyjska firma Harbour Air reklamuje się jako największalinia lotnicza wykorzystująca samoloty przystosowane do startów i lądowań zpowierzchni wody. Każdego roku przewozi ok. pół miliona pasażerów w regionieKolumbii Brytyjskiej oraz miasta Seattle.
Produkowane przez firmę silniki Magni500 posiadają 750 konimechanicznych i zapewniają ok. 60 minut pracy przy pełnych bateriach. Większośćlotów Harbour Air trwa zaś ok. pół godziny, co daje dużą rezerwę energii -wskazał szef pochodzącej z okolic Seattle firmy MagniX Roei Ganzarski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojemność baterii nadal jest największym czynnikiemograniczającym dążenie do elektryfikacji transportu lotniczego – zaznaczyłdyrektor generalny, który w przeszłości był menadżerem Boeinga.
Jak wskazała firma Roland Berger obecnie na całym świecieprowadzonych jest ok. 100 niezależnych projektów dot. samolotów elektrycznych.Agencja Bloomberga wskazała na wspieraną przez Boeinga i JetBlue Airways firmęZunum Aero, która dąży do wprowadzenia na rynek lotniczy hybrydowych silnikówelektrycznych do 2022 r. JetBlue zainwestowało także w spółkę Joby Aviation,która pracuje nad pięcioosobowym modelem elektrycznego samolotu o zasięgu 150mil. (PAP)
„