Handling, czyli obsługa naziemna w praktyce
Handling to słowo pochodzące z języka ang. oznaczające „akt zarządzania obsługą naziemną statku powietrznego ”.
Obsługa naziemna jest jedną z najważniejszych czynności, z którymi linia lotnicza spotyka się w porcie lotniczym. Wywiera ona wpływ na koszt obsługi samolotu i związany z tym czas. Obejmuje ona:
•obsługę pasażerów (odprawa biletowo –bagażowa, boarding);
•konserwację i obsługę techniczną samolotu (dostarczenie energii elektrycznej, wody, sprzężonego powietrza, tankowanie i obsługę klimatyzacji);
•rozładunek i załadunek wraz wyważaniem samolotu;
•informacje lotniskową i kasy biletowe;
•obsługę w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały eksploatacyjne;
•obsługę techniczno-administracyjną statków powietrznych;
•transport bagażu, ładunków i poczty .
Czynnościami obsługi naziemnej samolotu zarządzają agenci handlingowi, zatrudnieni przez przewoźników lotniczych, firmy specjalistyczne lub porty lotnicze. Od ich pracy zależy jakość i czas przebiegu obsługi naziemnej. Handling w każdym porcie lotniczym wymaga także czynności związanych z poruszaniem się i parkowaniem maszyn, co wymaga:
•doskonale przeszkolonych pracowników;
•wyłącznie wykwalifikowanego personelu do przemieszczania się samolotu;
•holowników i haków dostosowanych do wagi brutto samolotu;
•specjalnych podpórek do blokowania kół różnych typów samolotów;
•oddalenia samolotu, co najmniej na długość skrzydła od innych obiektów w czasie ruchu, dodatkowa odległość powinna byś stosowana jedynie w uzasadnionych przypadkach;
•dobrego oznakowania samolotów;
•otwierania drzwi hangaru w pełni tylko w trakcie operacji, podczas której samolot przemieszcza się z/d hangaru .
Na rys. przedstawiono obsługę naziemną wykonywaną przez GDN Airport Services w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Jedną z pierwszych czynności handlingu jest zablokowanie kół samolotu, a następnie podstawienie rampy dla pasażerów. Kolejnymi czynnościami jest obsługa bagażu i pasażerów oraz transport z/do portu. Następnie samolotowi dostarczana jest energia elektryczna, woda, sprężone powietrze, klimatyzacja i pobierane są nieczystości z toalet. Czynnością dodatkową jest tankowanie samolotu, które jest uzależnione od decyzji pilota. Następnie do samolotu wchodzą pasażerowie i ładowane są bagaże. Po zakończonych czynnościach zamyka się drzwi samolotu, następnie zdejmowane
są blokady kół maszyny. Ostatnią czynnością handlingu jest wypychanie samolotu za pomocą holownika na drogę kołowania, co przedstawiono na poniżeszej ilustracji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA: