Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Hala odlotów Terminalu 2 na Okęciu dopuszczona do użytkowania

infoair
11.03.2008 18:23

Nadzór budowlany zezwolił na użytkowanie hali odlotów Terminalu 2 na warszawskim lotnisku na Okęciu – poinformował w piątkowym komunikacie rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Państwowego 'Porty Lotnicze’ Artur Burak.

Rzecznik PPL zapewnił, że hala będzie gotowa do użytku w końcu miesiąca, kiedy mają zostać zniesione kontrole na lotniskowych przejściach granicznych w Polsce i ośmiu innych krajach Unii Europejskiej.

Strefa Schengen, wewnątrz której nie obowiązują kontrole graniczne, objęła te państwa już w grudniu zeszłego roku, jednak tylko w odniesieniu do granic lądowych i morskich. Dopiero z końcem marca zniesione zostaną wszystkie kontrole, również te na lotniskach.

Pozwolenie na użytkowanie wydane przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego było ostatnim formalnym dokumentem, bez którego uruchomienie hali odlotów Terminalu 2 byłoby niemożliwe – napisał Burak w komunikacie.

W pierwszej kolejności, w hali odlotów będą odprawiane loty czarterowe, nieco później do terminalu będą przenoszone odprawy regularnych lotów.

Kilka dni wcześniej, 29 lutego Państwowa Straż Pożarna odebrała, bez zastrzeżeń, halę odbiorów Terminalu 2. Po dodatkowych pracach wykonanych na zlecenie PPL, Straż Pożarna pozytywnie oceniła całą instalację przeciwpożarową – dodał Burak.

W październiku ub.r. PPL odstąpiło od umowy z konsorcjum Ferrovial-Budimex-Estudio Lamela na budowę Terminalu 2. Głównym powodem było stanowisko Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, która nie zaakceptowała rozwiązań proponowanych przez konsorcjum.

Dzięki nowemu terminalowi, z warszawskiego lotniska będzie mogło skorzystać 12 mln pasażerów rocznie. Powierzchnia nowego terminalu wynosi 110 tys. m kw., czyli ponad dwa razy więcej niż 'starego’ Terminalu 1.

Budowa Terminalu 2 to jedna z największych inwestycyjnych kompromitacji w Polsce. Budowa ma ponad dwa lata opóźnienia. W październiku ubiegłego roku Porty zerwały umowę z hiszpańskim konsorcjum Ferrovial, Budimex i Lamela. Halę odlotów skończyli polscy podwykonawcy, a uruchamianie systemów nadzoruje niemiecki Hochtief.

Układ z Schengen utworzono w 1985 roku i modyfikowano w późniejszych latach. Znosi on kontrolę na wewnętrznych granicach państw, które podpisały dokument. Do strefy należała prawie wszystkie państwa UE – poza Wielką Brytanią i Irlandią – oraz Norwegia i Islandia, które nie wchodzą w skład Wspólnoty. Nowe kraje Unii (poza Cyprem, Bułgarią i Rumunią) dołączyły strefy równocześnie, w nocy z 20 na 21 grudnia, jednak tylko w odniesieniu do granicznych przejść lądowych i morskich.

Drugi etap – zniesienie kontroli na lotniskach – ma zostać wdrożony do końca marca 2008 roku.