Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Grupa Air France-KLM z pierwszymi długoterminowymi umowami na dostawę SAF

infoair
28.10.2022 08:30
Grupa Air France-KLM potwierdza swe zaangażowanie w transformację energetyczną sektora i podjęte zobowiązania co do redukcji emisji CO2. Grupa właśnie podpisała pierwsze długoterminowe umowy na dostawę zrównoważonego paliwa, które pokryje część zapotrzebowania na najbliższe lata. 

Pierwszymi partnerami Air France-KLM są: Neste - dostawca 1 miliona ton w okresie od 2023 do 2030 roku oraz DG Fuels, który dostarczy Grupie 600 tysięcy ton SAF w latach 2027 - 2036.  Dwie podpisane umowy dotyczą łącznej dostawy 1,6 miliona ton zrównoważonego paliwa lotniczego w latach 2023-2036, które pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 4,7 miliona ton.* Ponadto, trwają rozmowy z innymi potencjalnymi partnerami w celu zakontraktowania kolejnych dostawców i stopniowego tworzenia zdywersyfikowanej sieci zaopatrzenia w SAF, która pozwoli zaspokoić zapotrzebowanie Air France – KLM na całym świecie. 

Grupa Air France-KLM zobowiązała się, że do 2030 roku obniży emisję CO2 na pasażera na kilometr o 30 procent w porównaniu poziomem emisji w 2019 r. Cel ten został przedłożony do zatwierdzenia przez SBTi.** Strategia dekarbonizacji realizowana do 2030 roku, obejmuje 10-procentowy udział zrównoważonego paliwa lotniczego w całości wykorzystywanych paliw, modernizację floty i ekopilotaż. Podpisane umowy stanowią pierwszy krok Grupy w kierunku realizacji postawionych celów. Zakontraktowane paliwo zapewni 3 z wymaganego 10-procentowego udziału SAF, do których zobowiązały się linie.

Zobowiązując się do długoterminowych zakupów paliwa, Air France-KLM wspiera rozwój branży produkcyjnej SAF, która na całym świecie dopiero raczkuje. W 2021 r. produkcja tego paliwa alternatywnego stanowiła zaledwie 0,01 procent całości zużywanego na świecie paliwa do silników odrzutowych. Ze względu na tak małą podaż, ceny SAF są 3 do 4 razy wyższe w porównaniu z konwencjonalną naftą. Poprzez zwiększenie skali wykorzystania i popytu na SAF, Air France-KLM chce wpływać na wzrost komercyjnej produkcji SAF i jego coraz szersze zastosowanie.

Wspomniane umowy mają kluczowe znaczenie w wypełnieniu zobowiązań Grupy w zakresie dekarbonizacji. Wysiłki te zostaną jeszcze wzmocnione poprzez dodatkowe działania na rzecz ochrony środowiska, które Grupa będzie podejmować w najbliższych latach. Są to między innymi nowe kontrakty na dostawy SAF, zaangażowanie w badania i rozwój w dziedzinie elektropaliw lub wodoru, czy w technologię bezpośredniego wychwytywania dwutlenku węgla z powietrza i jego przechowywania (DACCS).

Jednak globalny cel zerowej emisji netto do 2050 r. będzie można osiągnąć tylko przy założeniu zgodnej współpracy wszystkich podmiotów zaangażowanych w transport lotniczy. Sukces transformacji energetycznej lotnictwa zależy od współdziałania organów publicznych z sektorem prywatnym. Może ono obejmować mechanizmy zachęt, takie jak te, które już działają w Stanach Zjednoczonych, a zwłaszcza w stanie Kalifornia.

Dekarbonizacja jest największym wyzwaniem, przed jakim kiedykolwiek stanęła branża lotnicza. Air France-KLM podejmuje wszystkie możliwe działania, aby zmniejszać swój wpływ na środowisko naturalne. Są to między innymi modernizacja floty, ekopilotaż, czy zwiększanie udziału certyfikowanych zrównoważonych paliw lotniczych w całości wykorzystywanego paliwa. Kontrakty, które podpisaliśmy, odzwierciedlają nasze długoterminowe zaangażowanie w rozwój przemysłu produkującego SAF. Zwiększenie jego zdolności produkcyjnych na całym świecie przyniesie znaczące korzyści dla całej branży lotniczej. Z niecierpliwością czekamy na podjęcie współpracy z Neste i DG Fuels, z którymi nawiązaliśmy solidne partnerstwa. Mamy nadzieję, że utorują one drogę kolejnym dostawcom, aby w rezultacie stworzyć globalną sieć dostawców, zdolnych do  zaspokojenia naszych potrzeb w przyszłości - powiedział Benjamin Smith, Dyrektor Generalny Air France-KLM.

Zrównoważone paliwo lotnicze - kluczowy element w redukcji wpływu branży lotniczej na środowisko Zrównoważone paliwa lotnicze (SAF) stanowią, obok redukcji zużycia paliwa, jeden z najbardziej obiecujących sposobów na obniżenie emisji dwutlenku węgla w przemyśle lotniczym. W porównaniu do konwencjonalnego paliwa, zastosowanie SAF pozwala zmniejszyć emisję średnio o 80 procent w całym cyklu życia. Co więcej, stosowanie tego rodzaju paliwa nie wymaga żadnych modyfikacji silnika. SAF wytwarza się z biomasy, takiej jak zużyty olej spożywczy, czy odpady z leśnictwa i rolnictwa, które powstają w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym. W przyszłości dostępne będą również zrównoważone paliwa lotnicze pochodzenia syntetycznego np. wytwarzane z wodoru i wychwyconego węgla.

Grupa Air France-KLM działa zgodnie z własną surową polityką zaopatrzenia, która zezwala wyłącznie na zakup SAF wytworzonego bez szkody dla produkcji żywności czy paszy. Produkcja tego paliwa nie może konkurować z łańcuchem dostaw produktów żywieniowych. Dodatkowo SAF musi posiadać certyfikat RSB lub ISCC Plus dla zrównoważonych biopaliw, które dodatkowo nie mogą pochodzić z oleju palmowego.

Aktualnie, wszystkie loty Air France i KLM rozpoczynające się we Francji i Holandii korzystają z paliwa zawierającego domieszkę SAF w wysokości do 1 procenta w skali roku. Jest to wymóg prawa francuskiego, które obowiązuje od stycznia 2022 roku.