Gliwice myślą o małych samolotach pasażerskich

infoair
04.10.2019 15:30

Modernizowanelotnisko w Gliwicach jest prawie gotowe – podał w czwartek gliwicki magistrat.Po zakończeniu fazy odbiorów technicznych i lotniczych ma zacząć działać w Ikw. 2020 r., umożliwiając m.in. obsługę lotów biznesowych i tzw. małego ruchucargo.

Pracena lotnisku, mającym dotąd charakter sportowy, trwają od około roku. Jak wynikaz czwartkowej informacji miasta, powstały już m.in. utwardzona droga startowa odługości 920 m, którą w przyszłości będzie można wydłużyć do 1,3 km, drogikołowania i płyta postojowa, a także parkingi i drogi dojazdowe. Gotowa jestteż ścieżka rowerowa wokół lotniska.

Wykonawcą PRUiM

Wykonawca robót – Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów (PRUiM) wGliwicach – ma jeszcze do wykonania m.in. drogę dojazdową i zaplecze dosterowania oświetleniem lotniska.

Rozbudowa lotniska jest finansowana przez miasto, a realizowana przezmiejską spółkę – Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR). Odrozpoczęcia inwestycji samorząd podwyższył pod kątem tego przedsięwzięciakapitał zakładowy GAPR o ok. 17 mln zł.

Wcześniej GAPR otrzymał też aportem miejskie grunty o powierzchni ok. 42 ha,wchodzące w skład lotniska (kupione od Aeroklubu Gliwickiego), a przeznaczonena jego rozbudowę.

Lotnisko publiczne

Po modernizacji obiekt ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonejcertyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych,sportowych oraz małego ruchu cargo. Zgodnie z planami miasta ma to być port, zktórego będą korzystali np. związani z nim inwestorzy, których zakłady znajdująsię np. w gliwickiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Gliwickie lotnisko będzie też przeznaczone na potrzeby publicznegotransportu lotniczego (choć na mniejszą skalę), turystycznego i cargo orazsportów lotniczych. Na jego terenie rozwijać się też będą ośrodki szkolenialotniczego

Atutem lotniska jest duża koncentracja w okolicy specjalistycznych usług dlamałych samolotów i bliskość centrum Nowe Gliwice, gdzie działają firmy sektoranowych technologii. Gliwice są też dobrze skomunikowane – znajduje się tu m.in.węzeł autostrad A1 i A4, a nieco dalej także Drogowej Trasy Średnicowej,przebiegającej przez miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) doKatowic.

W pobliżu modernizowanego portu mają ulokować się podmioty związane zlotnictwem – nabywców znalazły już nieruchomości inwestycyjne wpółnocno-wschodniej części obiektu. Po południowej stronie nowej drogistartowej Agencja dysponuje kolejnymi gruntami, które w przyszłości – jakokolejne tereny inwestycyjne – będą przylegały do południowej obwodnicy miasta.

GAPR rządzi

Lotnisko w Gliwicach jest terenem Aeroklubu Gliwickiego oraz GAPR. Miejskaspółka jest również głównym udziałowcem Śląskiego CentrumNaukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego – ośrodka, zajmującego się wytwarzaniemi badaniem kompozytowych elementów konstrukcyjnych.

Niezależnie od inwestycji miasta, inwestycję przy lotnisku przygotowałAeroklub Gliwicki. Dofinansowany środkami unijnymi projekt aeroklubu zakładarozbudowę i przebudowę istniejących obiektów poprzemysłowych, w ramachrewitalizacji dawnych warsztatów lotniczych, na cele Gliwickiego CentrumEdukacji Lotniczej – wraz z zagospodarowaniem terenu i budową infrastrukturytechnicznej.

GAPR jako inwestor zastępczy zajął się wyłonieniem wykonawców robótbudowlanych i dostaw pod kątem tej inwestycji. Początek prac budowlanychzaplanowano na październik.

W czwartek miasto podało, że w ramach Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczejpowstanie m.in. pracownia modelarska, wyposażona w najwyższej klasy urządzenia.W 2020 r. ma się rozpocząć budowa przy lotnisku toru modelarskiegoprzeznaczonego dla modeli na uwięzi, o parametrach umożliwiających rozgrywaniemistrzostw Polski i zawodów zaliczanych do Pucharu Świata.

Aeroklub Gliwicki jest też strategicznym partnerem gliwickiego Zespołu SzkółSamochodowych, w zakresie m.in. rozwijanego od 10 lat kształcenia uczniów wzawodzie technik mechanik lotniczy. Obecnie szkoła zacieśnia współpracę zPolitechniką Śląską. Od tego roku szkolnego część zajęć lekcyjnych i egzaminówma odbywać się w dwóch budowanych hangarach nowego Akademickiego OśrodkaSzkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO).

Oprócz uczniów, w ATO będą szkolić się przede wszystkim studencipolitechnicznego kursu lotniczego. Pod tym kątem uczelnia kupiła dwacertyfikowane dwumiejscowe samoloty szkolno-treningowe.

Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat – zaczęło działać w 1916 r. Ówczesneniemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego GórnegoŚląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolotmeteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy,Gdańska i Lipska.