Gigant w Warszawie
Największy samolot pasażerski na świecie wyląduje w Warszawie. W najbliższą sobotę, 19 marca br, Airbus A380 należący do Lufthansy zawita na Okęciu. Niestety – maszyny nie zobaczymy z tarasu lotniska.
To pierwsza wizyta giganta Airbusa w Warszawie. Kilka dni wcześniej warszawiacy mogli zobaczyć amerykańskiego olbrzyma – niezapowiedzianie, bo awaryjnie na Okęciu wylądował Boeing 747-400 należący do Qantas (lecący z Melbourne do Londynu). Powodem wizyty była potrzeba szybkiej interwencji lekarskiej dla jednego z pasażerów.
O ile maszyna Qantas wylądowała niespodziewanie o tyle samolot Lfthansy przyleci zgodnie z planem – tak aby promować połączenia z Polski przez Niemcy do USA. Właśnie te drugie połęczenie będzie realizowane największym samolotem pasażerskim świata. Osoby chętne zobaczyć Airbusa A380 na warszawskim Okęciu muszą przyjść o 7.40 w sobotę 19 marca br (planowany przylot) lub o 9.10 tego samego dnia (planowany odlot). Niestety, chętni muszą pamiętać o przebudowie terminali, co powoduje, że taras widokowy jest zamknięty. Mając to na względzie przedstawiciele Okęcia przygotowali konkurs – osoby, które wejdą na stronę internetową lotniska i odpowiedzą prawidłowo na pytanie znajdujące się w zakładce Blog będą miały szansę zdobyć główną nagrodę – 20 pojedyńczych wejściówek na płytę lotniska!
Airbus A380 to dziś największy pasażerski samolot świata. Na swoich pokładach mieści 555 osób (przy podziale na trzy klasy) lub nawet 853 osób (przy konfiguracji całej maszyny w klasie ekonomicznej). Tym samym jest o prawie połowę większy niż amerykański konkurent – Boeing 747-700.
Prace nad powstaniem największego pasażerskiego samolotu świata Airbus rozpoczął jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Jednakże dopiero 19 grudnia 2000 roku Rada Nadzorcza Airbusa przegłosowała rozpoczęcie wartego 8,8 mld euro programu budowy A3XX, przemianowanego później na A380. Już wtedy firma otrzymała zamówienie na 55 maszyn od sześciu klientów. Ostateczny kształt nadano maszynie w 2001 roku. 23 stycznia 2002 rozpoczął się montaż pierwszego samolotu.
Pierwszy A380, numer seryjny 001, został zaprezentowany w Tuluzie 18 stycznia 2005. Po raz pierwszy wzniósł się w powietrze 27 kwietnia o godzinie 10:29 czasu lokalnego. Na lot zostało zabranych tylko sześć osób: dwaj piloci i czterech inżynierów-nawigatorów. W listopadzie 2005 A380 udał się na tournée testowo-promocyjne do południowo-wschodniej Azji i Australii, w trakcie którego odwiedził Singapur, Brisbane, Sydney, Melbourne i Kuala Lumpur. 10 stycznia 2006 A380 w ramach wysokościowych testów silników wykonał pierwszy lot transatlantycki –do kolumbijskiego Medellín. Pięć maszyn wybudowano w celu prowadzenia testów i demonstracji. Pierwszy przeznaczony na sprzedaż nosi numer seryjny 003;po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w maju 2006.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwszy A380 został dostarczony 15 października 2007 liniom Singapore Airlines. Pierwszy komercyjny lot na trasie z Singapuru do Sydney odbył się w czwartek 25 października 2007. 18 marca 2008 r. odbył się pierwszy lot na trasie z Singapuru do Londynu, a w dniu 20 maja na trasie z Singapuru do Tokio.
Oficjalna cena samolotu wynosi około 319 milionów dolarów amerykańskich.
Informacja z ostatniej chwili: Dla wszystkich którzy chcą obejrzeć Airbusa A380, a nie mogą przyjść na warszawskie Okęcie, przedstawiciele lotniska przygotowali relację on-line w internecie! Relacja rozpocznie się o 7.30 w sobotni poranek i potrwa aż do momentu odlotu samolotu o godzinie 9.10. W specjalnej zakładce „LIVE”na profilu Lotniska Chopina w portalu Facebook (www.facebook.com/LotniskoChopina) fani będą mogli podziwiać lądowanie maszyny, jej kołowanie na płycie portu, obsługę samolotu oraz jej odlot. Chętni będą mieli także możliwość komentowania wizyty samolotu i dzielenia się na bieżąco swoimi wrażeniami na czacie znajdującym się pod ekranem z relacją wideo.