Gdańskie lotnisko z ILS

infoair
12.11.2015 11:21

Od 12 listopada 2015 roku wPorcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy funkcjonuje kategoria II podejściaILS. Oznacza to, że od dziś samoloty w Gdańsku będą mogły lądować orazstartować w dużo gorszych warunkach pogodowych związanych z ograniczonąwidzialnością.

?Dotychczas, przy funkcjonującymsystemie ILS w kategorii I, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgłaograniczała widoczność świateł wzdłuż drogi startowej na nie mniej niż 550m.Równocześnie załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała dojrzeć światłapodejścia z wysokości 65 metrów ? mówi Jarosław Trzoska, kierownik DziałuOperacyjnego Port Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Od dzisiaj minimalnyzasięg widzialności na drodze startowej wynosi zaledwie 300m w pierwszej 1/3długości drogi, a na dwóch kolejnych jeszcze mniej, bo tylko 125m. Wysokość naktórej załoga musi zobaczyć światła podejścia spadła do 30m. Równocześniezmniejszą się także wymagane wartości dla startów ? dotychczas minimalny zasięgwidzialności wzdłuż drogi startowej wynosił 450m, teraz jedynie 125? ? mówiTrzoska.

Mimo, że kategoria lotniskapowszechnie utożsamiana jest wyłącznie z systemem ILS, to tak naprawdępodniesienie kategorii podejścia było możliwe dzięki szeregowi innych inwestycji.Między innymi zmodernizowano drogę startową wzmacniając nawierzchnię i montującdodatkowe oświetlenie nawigacyjne. Liczba punktów świetlnych zwiększyła się z474 do 1598 sztuk. Oczywiście w zmodernizowanym systemie oświetleniowymzastosowano najnowszą technologię LED podnoszą zarówno jego jakość,bezawaryjność, jak i energooszczędność.

?Zrealizowana i z sukcesemcertyfikowana inwestycja należała do absolutnie najtrudniejszych pod względemlogistycznym inwestycji, jakie do tej pory realizowaliśmy na naszym lotnisku.Prace budowlane prowadzono w sposób najmniej uciążliwy dla przewoźników ipasażerów ? najpierw wyłączając części drogi startowej (jesienią 2014 i wiosną2015), następnie realizując prace w nocy (maj-czerwiec 2015) by zakończyć całyprojekt zamknięciem lotniska na weekend, w dniach 13-14 czerwca 2015, kiedy towykonano ostatnią warstwę nawierzchni w środkowej części drogi startowej? ?powiedział Wojciech Płotka, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. LechaWałęsy

?Przed podjęciem decyzji opodniesieniu kategorii lotniska wykonaliśmy szereg najróżniejszych analiz,zarówno tych typowo technicznych, jak i ekonomicznych. Pamiętajmy, że liczbaodwołanych lotów z powodów mgły, w minionych latach wynosiła mniej niż 1%wszystkich operacji w skali roku. Musieliśmy z jednej strony mocno przemyślećwydatkowanie naprawdę dużej sumy pieniędzy, z drugiej strony dobrać odpowiednietechnologie i rozplanować harmonogram prac, aby maksymalnie skrócić okreszamknięcia lotniska, który przecież wiąże się z dodatkowymi kosztami. Okazałosię, że według danych meteorologicznych podniesienie kategorii zdecydowaniezmniejszy liczbę przekierowanych lotów z powodu mgły. Biorąc pod uwagę komforti bezpieczeństwo pasażerów, jak i olbrzymią wartość dodaną związaną z posiadaniemnajnowocześniejszej infrastruktury, podjęliśmy decyzję o przeprowadzeniu tejniezwykle trudnej inwestycji. Inwestycja ta wymagała koordynacji działańzarówno po stronie wykonawcy, inwestora, jak i Polskiej Agencji ŻeglugiPowietrznej oraz IMGW. Pracownikom tych instytucji pragnę bardzo podziękować zaich wkład w proces certyfikacji naszego lotniska do wyższej kategorii.? -powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. LechaWałęsy.

Łączny koszt wszystkichinwestycji składających się na podniesienie kategorii wyniósł 70 mln zł, zczego 32 mln zł pochodzić będzie dotacji UE w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko. Pozostała część finansowania to środki własne, wramach programu emisji obligacji, realizowanego wspólnie z Bankiem Pekao S.A. iPortu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.