Gdańskie lotnisko pierwsze w Polsce z ultranowoczesnym systemem lokalizacji samolotów
Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku wzbogacił się o dziewięć ultranowoczesnych sensorów i cztery anteny i stało się pierwszym w Polsce lotniskiem wyposażonym w system dozorowania służący do wykrywania i lokalizacji samolotów przy wykorzystaniu tzw. techniki multilateracyjnej.
System WAM ang: Wide Area Multilateration zapewnia wykrywanie i lokalizację samolotów wyposażonych w transpondery, na podstawie dziewięciu sensorów i czterech nadajników rozlokowanych na elementach infrastruktury naziemnej.
Jak to działa? – Samolot wysyła sygnał, który dociera do kilku odbiorników umieszczonych na danym obszarze – tłumaczy Jarosław Trzoska, kierownik Działu Operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk. – Na podstawie różnicy czasu przybycia sygnału, czyli TDOA ang. Time Difference of Arrival) do czterech oddalonych od siebie anten, możliwe jest określenie pozycji samolotu w płaszczyźnie 3D.
Systemy WAM stanowią alternatywę dla innych radarów. Dzięki dodatkowemu źródłu informacji można więc zastąpić podstawowy zestaw radarowy np. w przypadku jego awarii lub przeglądu technicznego.
– Dzięki nowemu systemowi gdańskie lotnisko zdobyło pewność funkcjonowania w przypadku jakichkolwiek kłopotów z działaniem dotychczasowego systemu radarowego ? dodaje Jarosław Trzoska.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po Gdańsku, systemy multilateracyjne będą stopniowo wdrażane w kolejnych miastach w Polsce.
„