Gdańsk zmienia kategorię podejścia
W Porcie Lotniczym Gdańsk im. LechaWałęsy dobiega końca ostatni etap inwestycji podniesienia kategorii podejścia.
Zwiększenie kategorii z tzw. CAT I na CAT II, na gdańskimlotnisku polega przede wszystkim na umieszczeniu w osiach drogi startowej orazdróg kołowania specjalnych lamp. Zarówno nowe elementy, jak i całośćoświetlenia nawigacyjnego w ramach projektu wymieniana jest na nowoczesny,energooszczędny system bazujący na technologii led. Dodatkowo wykonano tzw.niweletę drogi startowej, gdzie nie tylko wyrównano jej profil, ale równieżpodniesiono nośność. W celu dokonania remontu niezbędna była wymiana całościnawierzchni drogi startowej, która w Gdańsku ma długość 2,8 kilometra.Niezbędna była również modernizacja systemu energetycznego.
?Jak już wielokrotnie podkreślałem podniesienie kategoriilotniska jest bezapelacyjnie najtrudniejszą logistycznie inwestycją, zewszystkich do tej pory przeprowadzonych w historii naszego lotniska. Dzisiaj zdumą możemy powiedzieć, że inwestycja ta prowadzona jest zgodnie z założeniami.Oczywiście wyjątkowość tego remontu polega na sposobie jego przeprowadzenia.Przez dziewięć miesięcy inwestycji zmieniliśmy całkowicie dotychczasowy passtartowy na nowy. Nie tylko zerwaliśmy całą nawierzchnię, aby położyć nową, aleumieściliśmy w niej nowe oświetlenie wraz ze wszystkimi potrzebnymiinstalacjami. Wykonaliśmy te wszystkie prace zamykając lotnisko na zaledwiejeden weekend. Gdy byliśmy na etapie żmudnego planowania tej inwestycji wieluekspertom wydawało się to wręcz niewykonalnym przedsięwzięciem. Pokazaliśmy im,że można. W Gdańsku można wymienić cały pas startowy na nowy i to dużonowocześniejszy, wstrzymując loty zaledwie na kilkadziesiąt godzin.? ?powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. LechaWałęsy.
Dzięki inwestycji podniesienia kategorii podejścia CAT II,po przejściu odpowiedniej certyfikacji, Port Lotniczy Gdańsk będzie mógłprzyjmować samoloty lądujące przy zasięgu widzialności na drodze startowej350m. Starty będą możliwe przy zasięgu widzialności 125m. Dotychczasowewartości to odpowiednio 550 i 450 metrów.
W sezonie letnim w ruchu regularnym z Gdańska można poleciećdo:
Berlina(Air Berlin)
Helsinek(Finnair)
Warszawy, Krakowa (PLL LOT)
Frankfurtu, Monachium (Lufthansa)
Oslo (Norwegian)
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Alicante, Birmingham, Bristolu, Cork, Dublina, Edynburga,Warszawy Modlina, Leeds Bradford, Londyn Stansted, Manchesteru, Oslo Rygge,Pizy, Krakowa, Wrocławia (Ryanair)
Kopenhagi, Oslo (SAS)
Aberdeen, Alesund, Barcelony, Bergen, Billund, Brukseli,Doncaster-Sheffield, Dortmund, Eindhoven, Glasgow, Goteborga, Groningen,Frakfurtu Hahn, Hamburga-Lubeki, Haugesund, Kolonii/Bonn, Kristiansand,Liverpoolu, Londynu Luton, Malme-Sturup, Mediolanu-Bergamo, Molde, na Maltę,Oslo Torp, Paryża-Beauvais, Rejkjawiku, Rzymu, Stavanger, Sztokholmu-Skavsta,Trondheim oraz Turku (WizzAir).
W sezonie letnim w ruchu czarterowym z Gdańska możnapolecieć do:
Agadiru, Antalaii, Barcelony, Bodrum, na Słoneczny Brzeg,Korfu, Chanii, Dubrownika, Dalaman, Faro, Fuerteventury, Heraklionu, Hurghady,Kos, Enfidha, na Majorkę, Monastiru, Rodos, Saloniki, Sharm al Sheik, Teneryfy,Varny, Kefalonii i Zakynthos.
„