Gdańsk piątym najlepszym lotniskiem na świecie
Tegoroczny ranking najlepszych lotnisk na świecie AirHelpScore otwiera Hamad International Airport. Kolejne miejsca w czołówce zajęłyporty Tokyo International Airport oraz Athens International Airport. W tym rokunajwiększą niespodzianką okazał się wysoki wynik gdańskiego lotniska, któreznalazło się na 5. pozycji zestawienia.
To już kolejna edycja zestawienia portów lotniczych AirHelpScore. W tym roku wynik końcowy poszczególnych lotnisk został obliczony napodstawie ocen przyznawanych w trzech kategoriach: punktualność, jakość obsługioraz ofert gastronomicznej i opcji zakupowych.
Tegoroczną edycję AirHelp Score jeśli chodzi o najlepszelotniska na świecie otwiera port lotniczy Hamad. Na kolejnych miejscach tak jakw ubiegłym roku znalazło się lotnisko w Atenach oraz w Tokio. Natomiast wperspektywie lokalnej dla Polski najważniejszą informacją jest bardzo dobrywynik lotniska w Gdańsku, które wyróżnia się przede wszystkim wysokąpunktualnością. Dodatkowo port ten znacząco poprawił jakość obsługi, co zostałozauważone i docenione przez pasażerów – komentuje Marta Koziarz, ekspert AirHelp.
Polska lista
W tegorocznym zestawieniu Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy wGdańsku znalazł się na 5. miejscu, uzyskując bardzo wysokie oceny zarówno podkątem punktualności, jakości obsługi oraz usług. Największe w Polsce lotniskoChopina zajęło 56. miejsce, a port Kraków Balice znalazł się dopiero w drugiejsetce lotnisk, zajmując 112. pozycję. O wynikach końcowych tych dwóch lotniskzaważyła znacznie niższa punktualność niż portu w Gdańsku.
Pozycja Lotnisko Punktualność Jakość obsługi Jedzenie i sklepy Wynik końcowy*
5. PortLotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku 8,2 8,7 8,5 8,35
56. PortLotniczy im. Chopina w Warszawie 7,0 8,5 8,5 7,60
112. PortLotniczy im. Jana Pawła II w Krakowie 5,8 8,8 8,4 6,94
* Wynik końcowy otrzymany poprzez zsumowanie ocen zewszystkich 3 kategorii – punktualność stanowi 60%, a jakość obsługi orazjedzenie i sklepy po 20% ostatecznego wyniku.
Niezmienna czołówka
W tym roku na 1. miejscu zestawienia znalazło się lotniskoHamad International Airport w Katarze, a na kolejnych odpowiednio japoński portTokyo International Airport oraz grecki Athens International Airport uzyskującpodobny wynik końcowy.
Jeżeli chodzi tylko o poszczególne kategorie to pod względem”Punktualności” najlepiej wypadły lotniska: Charleroi w Brukseli (14. miejsce wrankingu) oraz Moskwa-Szeremietiewo (6. miejsce w rankingu). Pod kątem „Jakośćobsługi” wyróżnia się natomiast port Changi w Singapurze, a także trzy lotniskazlokalizowane w Indiach: Hajdarabad, Delhi oraz Mumbai Airport, które otrzymałyteż najwyższe noty za oferowane usługi.
Pozycja Lotnisko Kraj Punktualność Jakość obsługi Jedzenie isklepy Wynik końcowy*
1. HamadInternational Airport Katar 8,3 8,5 8,5 8,39
2. TokyoInternational Airport Japonia 8,4 8,4 8,4 8,39
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
3. AthensInternational Airport Grecja 8,1 9,0 8,7 8,38
6. SheremetyevoInternational Airport Rosja 8,5 8,1 8,0 8,35
7. ChangiAirport Singapore Singapur 7,8 9,2 8,7 8,27
8. RajivGandhi International Airport Indie 7,8 9,0 8,8 8,27
14. BrusselsSouth Charleroi Airport Belgia 8,6 7,6 7,2 8,12
24. DelhiIndira Gandhi International Airport Indie 7,3 9,1 9,0 7,99
88. MumbaiChhatrapati Shivaji International Airport Indie 6,2 9,0 8,9 7,29
* Wynik końcowy otrzymany poprzez zsumowanie ocen zewszystkich 3 kategorii – punktualność stanowi 60%, a jakość obsługi orazjedzenie i sklepy po 20% ostatecznego wyniku.
132 lotniska
W tegorocznym zestawieniu lotnisk AirHelp Score znalazły się132 porty lotnicze z całego świata, które są najbardziej znane i oblegane przezturystów.
Ocena w kategorii „Punktualność” pochodzi z analizy wieluźródeł m.in.: danych własnych oraz tych pochodzących od agencji rządowych ilotnisk, a także pogodowych i historycznych. Oceny za „Jakość obsługi” oraz”Jedzenie i sklepy” przyznano natomiast na podstawie ankiet przeprowadzonychwśród ponad 40 tys. pasażerów. Podróżni zostali zapytani o opinie pod kątem:obsługi klienta, czasu oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa, czystości, opcjizakupowych oraz oferty gastronomicznej. Ranking powstał na podstawie danychzebranych od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
„