Francuzi i Japończycy chcę doradzać przy CPK
22 stycznia w Tokio rusza kolejny etap dialogu technicznegoprzedstawicieli Centralnego Portu Komunikacyjnego z tokijskim lotniskiem Naritaw ramach procesu wyboru doradcy strategicznego – poinformowała we wtorek spółkaCPK. Lotnisko Narita jest jednym z kandydatów doradcy strategicznego CPK.
Przedstawiciele CPK m.in. wiceminister infrastruktury ipełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, prezes CPK Mikołaj Wild towarzysząpremierowi Mateuszowi Morawieckiemu podczas oficjalnej wizyty w Tokio.
Chęć współpracy
-„Podczas oficjalnej wizyty premiera RP w Tokio przedstawicielejapońskiego rządu zapewnili o chęci współpracy przy strategicznym polskimprojekcie. Jutro rusza kolejny etap dialogu technicznego CPK z LotniskiemNarita w Tokio w ramach procesu wyboru doradcy strategicznego” -poinformowała spółka w komunikacie. W rozmowach z Japończykami ma uczestniczyćMikołaj Wild.
Spółka przypomniała, że poprzedni etap dialogu technicznegoCPK miał miejsce w grudniu ub.r w Warszawie.
-„CPK jako inwestycja strategiczna cieszy się wsparciempolskiego rządu. We współpracy z Japonią liczymy na pozyskanienajnowocześniejszych technologii oraz dostęp do wiedzy z zakresu organizacji izarządzania dużymi projektami. Polska ma do zaoferowania stronie japońskiejmożliwości prowadzenia biznesu na skalę, która jest dziś nie do uzyskania wżadnym innym europejskim kraju” – powiedział cytowany w komunikacieHorała.
Lotnisko Narita
Podczas wizyty w Japonii, Horała i Wild spotkali się zwiceministrem transportu Japonii Naoki Fujii i prezesem spółki zarządzającejlotniskiem Narita Akihiko Tamurą. „Tematem była potencjalna współpracaprzy inwestycjach lotniskowych oraz wsparcie przy projektowaniu i budowie wPolsce Kolei Dużych Prędkości, które są elementem inwestycji CPK” -czytamy. Jak dodano, Naoki Fujii zapewnił, że jego kraj będzie współpracował zPolską w realizacji CPK.
Tokijskie lotnisko Narita jest jednym z najnowocześniejszychportów przesiadkowych na świecie, które jest kandydatem do roli doradcystrategicznego CPK i z którym spółka prowadzi rozmowy w sprawie udziału wprojekcie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Francuzi w grze
W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, żeKomisja Europejska w ramach Programu Wspierania Reform Strukturalnych przyznałaspółce CPK 3 mln zł dofinansowania na współpracę z Francją. Koleje FrancuskieSNCF, do których należą m.in. pociągi TGV, będą doradzać Polsce w sprawiestandardów technicznych szybkich kolei.
Inwestycje lotniskowe i kolejowe CPK są elementem rządowychdokumentów: Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i StrategiiZrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. W kwietniu ub. roku rząd przyjąłrozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągidojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych oznaczeniu państwowym.
W lipcu ub. roku decyzją premiera Morawieckiego CPK zostałdofinansowany kwotą 300 mln zł. Rząd uznał CPK za projekt strategiczny dlarozwoju Polski i za inwestycję o wysokiej stopie zwrotu.
Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresini Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużymstopniu niezabudowany.
Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowym, któryzintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywnyrozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. CPK mapowstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszymetapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln.W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego ipołączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimimiastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam portpowinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)
„