Dzisiaj kontrolerzy lotniczy mają swój dzień

infoair
20.10.2020 16:00

Przez siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobre, w całym roku ponad 600 polskich kontrolerów ruchu lotniczego czuwa nad bezpieczeństwem pasażerów; we wtorek, 20 października, kontrolerzy obchodzą swoje święto – przypomina PAŻP.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.

Jak informuje PAŻP, na całym świecie jest blisko 50 tys. kontrolerów ruchu lotniczego, w Polsce – ponad 600. We wtorek, 20 października, jest Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego.

-„Dziś kontrolerzy ruchu lotniczego czuwają nad bezpieczeństwem pasażerów 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu przez 365 dni w roku. Wspierani są przez wykwalifikowany personel PAŻP z różnych specjalizacji – od energetyków, techników i informatyków, po specjalistów zarządzania przestrzenią powietrzną i przepływem ruchu lotniczego” – czytamy w komunikacie PAŻP.

Czas pandemii

Jak zauważa PAŻP, mimo że ruch lotniczy w Polsce i w Europie spadł o 55 proc. w porównaniu do roku ubiegłego, a prognozy na kolejny rok nie nastrajają optymistycznie, kontrolerzy cały czas pozostają na posterunku.

-„Dziś już nie ma wątpliwości, że rok 2020 jest wyjątkowy. Pandemia koronawirusa sprawiła, że lotnictwo przeżywa największe od czasów II Wojny Światowej załamanie ruchu” – zauważa PAŻP. I jak dodaje, „dzieje się to dokładnie w rocznicę rozpoczęcia nowej ery w lotnictwie cywilnym”. „Równo 100 lat temu na lotnisku Croydon pod Londynem powstała pierwsza wieża kontroli lotniska, w której kontrolerzy dbać mieli o sprawny ruch w przestrzeni powietrznej i bezpieczeństwo podróżujących” – przypomina Agencja.

Kontrolerska służba

Szef PAŻP Janusz Janiszewski, który sam jest kontrolerem ruchu lotniczego od ponad 20 lat, podkreśla, że praca kontrolerów jest służbą.

-„Kontrolerzy ruchu lotniczego mają świadomość, że od ich decyzji, podejmowanych często w ułamkach sekund, zależy życie i zdrowie tysięcy ludzi. Profesjonalizm, zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności polskich kontrolerów na świecie jest wskazywane jako wzór dobrze pełnionej służby” – powiedział cytowany w komunikacie Janiszewski.

Kontroler ruchu lotniczego i przewodniczący Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego Franciszek Teodorczyk wskazuje, że kontrolerzy muszą nie tylko panować nad ruchem, ale też odpowiednio koordynować i mieć gotowy plan na to, co zrobić z samolotami, które dopiero zbliżają się do przestrzeni, za którą odpowiadają.

„Ponadto zawsze muszą mieć gotowy plan awaryjny i jeszcze jeden, na wypadek, gdyby poprzednie okoliczności okazały się niewystarczające” – wyjaśnia Teodorczyk.

Nowe rozwiązania

PAŻP informuje, że stawia na nowe rozwiązania w obszarze zarządzania przestrzenią powietrzną.

-„W ostatnich tygodniach Agencja podpisała wart 36,5 mln euro kontrakt na budowę nowego systemu dla kontrolerów ruchu lotniczego. iTEC3.0 będzie najbardziej zaawansowanym w Europie systemem, zgodnym z najnowszymi rekomendacjami Komisji Europejskiej, a w przyszłości punktem odniesienia dla wszystkich tego typu rozwiązań technologicznych w Europie. Dzięki niemu możliwa będzie także przebudowa polskiej przestrzeni powietrznej pod kątem Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także stworzenie pierwszego w Europie pełnego Centrum Przetwarzania Danych Lotniczych” – przekazała Agencja.

-„Mamy świadomość, że świat lotniczy po kryzysie nie będzie już taki jak wcześniej. Dlatego czas spowolnienia w działalności operacyjnej wykorzystujemy maksymalnie do przygotowania i testowania innowacyjnych technologii, które umocnią naszą pozycję w czołówce europejskich państw, gdy kryzys się skończy i będziemy musieli stawić czoła nowej lotniczej rzeczywistości. Dziś już wiem, że będziemy na to gotowi” – zapowiada Janiszewski.

PAŻP odpowiada też za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. (PAP)