Dobry kwartał rynku lotniczego w Polsce
Polskie porty lotnicze obsłużyły w pierwszym kwartale 2014 blisko 5 mln pasażerów, co stanowi 6,4% wzrost w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku i jest wynikiem o 1,8 punktu procentowego lepszym od portów ACI. Biorąc pod uwagę fakt, że w przypadku większości pozostałych wskaźników polski rynek również wypada lepiej na tle benchmarków europejskich i światowych miniony kwartał należy uznać za dobry.
Mimo wzrostu przewozów pasażerskich polski rynek w 2014 roku odnotował spadek liczby operacji lotniczych o 2,5%. Wynika to ze zwiększenia średniej liczby pasażerów przypadających na rejs, co było efektem zwiększenia średniej wielkości samolotów o ok. 5 miejsc oraz większego wypełnienia miejsc o ok. 3 punktu procentowego (współczynnik seat factor).
Liderem w obsłudze pasażerów jest wciąż warszawski port lotniczy Okęcie (1,9 mln osób). W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku dynamika w ruchu jest jednak ujemna (o 5,5% w licznie pasażerów i 9,8% w liczbie operacji). Na drugim miejscu jest krakowskie lotnisko (0,74 mln osób), które osiągnęło najwyższą ze wszystkich polskich portów, dynamikę wzrostową w obsłudze pasażerów (11,2%). Stawkę zamyka lotnisko w Gdańsku (0,58 mln pasażerów). Powoli w rankingu pnie się w górę podwarszawskie lotnisko w Modlinie (0,31 mln pasażerów), które może zagrozić pozycji nawet największych regionalnych krajowych portów lotniczych. Niewątpliwie dużym minusem tego miejsca jest silna konkurencja niedalekiego Okęcia, z którego latają tanie linie lotnicze, jak również opieranie swojej działalności praktycznie na jednym przewoźniku –irlandzkim Ryanair.
Największym przewoźnikiem w Polsce są tanie linie lotnicze Ryanair. Rosnąca liczba połączeń, zwiększająca się liczba samolotów jak i wejście na krajowe połączenia przyczynia się do tego, że przewoźnik ten ma coraz silniejszą pozycję. Tylko w pierwszym kwartale br obsłużył on 1,27 mln pasażerów, co daje mu nieznaczną przewagę nad polskimi liniami lotniczymi LOT (1,2 mln osób). Co ciekawe, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, wynik obydwu przewoźników pogorszył się o blisko 2% w ogólnym udziale w rynku. Spadek ten wykorzystały takie linie lotnicze jak Lufthansa czy Norwegian. Na trzecim miejscu znajdują się węgierskie tanie linie lotnicze Wizz Air, które obsłużyły 0,86 mln pasażerów.
Najpopularniejszym kierunkiem Polaków są wciąż Wielka Brytania (26,6% wszystkich połączeń regularnych) i Niemcy (18,1%). Na kolejnych miejscach są Norwegia, Włochy i Francja. Latamy przede wszystkim do największych miast –prym wiedzie Londyn, Frankfurt, Monachium, Paryż i Oslo.
W segmencie lotów czarterowych dynamiczny skok do góry wykonały linie lotnicze Small Planet Airlines, które zwiększyły swój udział w rynku o blisko 15% obsługując w pierwszym kwartale 2014 roku 61 tys. pasażerów. Na pierwszym miejscu niekwestionowanym liderem pozostaje wciąż Enter Air, który zapewnił transport dla 73,7 tys. pasażerów. Po piętach depcze mu Travel Service, który obsłużył 69,8 tys. osób. Dwóch pierwszych w tym rankingu przewoźników wykonuje blisko połowę wszystkich lotów czarterowych z Polski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co trzeci pasażer samolotów czarterowych udaje się do Egiptu. Pomimo ponad 10% spadku w porównaniu do roku ubiegłego, jest to wciąż najpopularniejszy kierunek wakacyjnych lotów. Na drugim miejscu jest zwiększająca swoje udziały Hiszpania. Na kolejnych miejscach znalazły się Izrael, Włochy i Maroko.
W pierwszym kwartale br z połączeń krajowych skorzystało ponad pół miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 3,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2013 roku. Najwięcej osób lata na trasach z Warszawy, Krakowa, Katowic i Wrocławia.
Analizy ruchu lotniczego wykonane przez specjalistów Urzędu Lotnictwa Cywilnego wskazują na ciągły wzrost (średnio o 3% rok do roku) ruchu pasażerskiego w polskich portach lotniczych. Przewiduje się, że w 2030 roku z samolotów w Polsce korzystać będzie nawet 60 mln osób.