Do 2021 r. ma powstać nowa droga startowa w Kraków Airport

infoair
27.05.2016 11:39

Do 2021 roku powinnazostać zbudowana nowa droga startowa w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice.W poniedziałek inwestycja zyskała akceptację zgromadzenia wspólników lotniska. Nowypas będzie umożliwiał realizowanie lotów transatlantyckich.

Jak zaznaczył w poniedziałek minister infrastruktury ibudownictwa Andrzej Adamczyk, rozbudowa krakowskiego portu wraz z innymiinwestycjami komunikacyjnymi planowanymi przez rząd w Małopolsce (m.in.północna obwodnica Krakowa, Beskidzka Droga Integracyjna) dobrze skomunikującały region i przyczynią się do szybkiego rozwoju gospodarczego województwa. „Tenport jest potrzebny nie tylko miastu, jest potrzebny także gminom otaczającymKraków i całemu regionowi” – podkreślił minister.

Radosław Włoszek, p.o. prezesa Kraków Airport przypomniał,że strategia portu zakłada pozyskiwanie nowych połączeń europejskich imiędzykontynentalnych oraz zwiększanie częstotliwości lotów na kierunkach jużobsługiwanych. Zgodnie z długoterminowymi prognozami w 2023 r. z krakowskiegolotniska będzie korzystać około 6 mln pasażerów rocznie.

„Niezbędna do realizacji tych zamierzeń jest budowanowego pasa startowego, który stanowi serce lotniska” – zaznaczył Włoszek.Podkreślił, że remont istniejącej drogi wiązałby się z zamknięciem obecnegopasa na przynajmniej rok, na co lotnisko nie może sobie pozwolić.

Nowy pas startowy będzie miał 2,8 tys. metrów długości i 60metrów szerokości, co pozwoli na wykonywanie lotów transatlantyckich przezsamoloty LOT Boeing 787 Dreamliner do m.in. Chicago, Nowego Jorku czy Toronto.Inwestycja szacowana na około 250 mln zł ma zostać zrealizowana ze środków spółkizarządzającej lotniskiem.

Zarząd lotniska do decyzji środowiskowej przedstawi dwawarianty przebiegu nowej drogi startowej, które zostały opracowane iuszczegółowione. Rekomendowany przez władze portu jest tzw. wariant północny,biegnący prawie równolegle do istniejącego pasa z odchyleniem o około 4stopnie. Tzw. wariant centralny jest alternatywny pod względem oddziaływania naśrodowisko i przecina obecną drogę startową. W przypadku obydwu opcjizminimalizowano liczbę tzw. przeszkód lotniczych w ich korytarzu.

Według zapowiedzi władz portu jeszcze przed wakacjamiplanowane są pierwsze spotkania informacyjne dla mieszkańców okolicznychmiejscowości. Pierwsze wyniki analiz środowiskowych mają być znane jesieniątego roku, wtedy rozpoczną się konsultacje społeczne, które potrwają conajmniej do wiosny 2017 r. Pozwolenie na budowę ma zostać uzyskane do 2019 r.,a sama budowa zakończy się w 2021 r.

Kraków Airport jest jest drugim lotniskiem w Polsce podwzględem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. Wtegorocznym sezonie letnim lotnisko oferuje 70 połączeń regularnych do 62portów w 18 krajach i współpracuje z 21 przewoźnikami, zrzeszonymi w 3największych sojuszach lotniczych na świecie.

W zeszłym roku lotnisko obsłużyło rekordową liczbę ponad4,221 mln podróżnych, czyli o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Plany na tenrok zakładają przyjęcie ok. 4,7 mln pasażerów.

W lecie, po zakończeniu prac związanych z drugim etapemrozbudowy terminala pasażerskiego przepustowość krakowskiego lotniska zwiększysię do 8,5 milionów pasażerów rocznie.