Czy jest szansa na kolejny lokalny port lotniczy w Polsce?

infoair
01.03.2016 17:24

Polska ma wg badań naukowych, aż 6-ciokrotnie mniejszągęstość portów lotniczych niż w krajach UE.Jest możliwa stopniowa zmiana tej sytuacji poprzez – uruchamianiepołączeń lotniczych do mniejszych portów lotniczych, takich jak port lotniczy wMielcu, między Tarnowem a Tarnobrzegiem.

Nowy port lotniczy mógłby służyć lotom krajowym iczarterowym. Agencja Prasowa Merkuriusz Polski zwróciła się do Agencji RozwojuPrzemysłu S.A. w Warszawie z apelem o naprawę niewielkiego terminalupasażerskiego i dawnych zabudowań portu lotniczego Mielec, i dostosowanie go doroli portu dla połączeń krajowych. Niewielki terminal w posiadaniu ARP S.A.powinien wystarczyć do tego celu. Agencja prasowa złożyła na ręce rzecznika ARPS.A. apel o powołanie spółki Port lotniczy Tarnów Tarnobrzeg w Mielcu.

Agencja prasowa sonduje też zainteresowanie lokalnychsamorządów sprawą ożywienia terminalu pasażerskiego w tym niewielkim porcielotniczym.

Zarządca lotniska nie jest przeciwny tej propozycji, aleproponuje powołanie osobnej spółki zarządzającej terminalem. Spółka tapoczątkowo nie przynosiłaby dochodów. Opracowałaby też Plan Generalny dlalotniska, które mogłoby się przekształcić w większy port lotniczy.

Wg liczbowych badań porty lotnicze są znacznym generatoremmiejsc pracy, ale też osiągnięcie przez nie rentowności jest nieco dłuższymprocesem.

Agencja prasowa stara się przekonać ARP S.A. dozainwestowania środków w portu lotniczy obsługujący aglomerację Tarnowa orazAglomerację Tarnobrzeg- Sandomierz- Stalowa Wola. Początkowo brano pod uwagęloty krajowe.

Zarządca lotniska aktualnie realizuje inwestycję woświetlenie pasa startowego. Agencja prasowa pytała także o plany rozbudowydróg kołowania, płaszczyzn postojowych. Zbudowano także nową wieżę kontrolną.

Mielecki port lotniczy mógłby początkowo obsługiwać tylkoloty krajowe. Loty tanich linii są możliwe dopiero po zainstalowaniu pomocynawigacyjnych ILS, a przede wszystkim latarni ogólnokierunkowej DVOR/NDB.Konieczne jest uzyskanie ochrony pożarowej 5 kategorii. Konieczna jest takżeosłona meteo.

Powinna powstać płyta postojowa mieszcząca dwa samoloty koduC, powinny także zostać rozbudowane drogi kołowania.

Powinny także rozpocząć się prace projektowane nad docelowymniewielkim terminalem pasażerskim, który powinien obsłużyć samoloty kodu C.Początkowo odprawa pasażerów miałaby się odbywać w starym terminalu, któryużytkowany byłby jedynie tymczasowo, i dokonałoby jedynie inwestycji w jego tymczasowedostosowanie.