Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK to historyczna szansa dla LOT-u

infoair
07.11.2017 17:25

7 listopada 2017 r. rząd przyjął uchwałę w sprawie przyjęcia”Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność –Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”. Do końca 2019r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnychosiem lat.

„Decyzja rządu ws. Centralnego Portu Komunikacyjnegobyła długo wyczekiwana” – powiedział Milczarski. Jak dodał, „to jestprojekt cywilizacyjny dla całego kraju”.

„CPK ma szansę być nie tylko sercem transportowymPolski, ale Europy Środkowej, a może i większej części Europy” – dodał.

Przyznał, że choć projekt technologicznie jest”niebywale skomplikowany”, to sam projekt i jego wykonanie może byćproste.

-„Lokalizacja CPK jest znakomita. Jest optymalna zperspektywy systemu transportowego Polski, zarówno, jeśli chodzi o funkcjęlotniczą, jaką będzie pełnił ten port, jak również i kolejową. To jest wielka,dziejowa chwila dla naszego kraju” – podkreślił szef LOT-u.

Zdaniem Milczarskiego, z perspektywy Polski inwestycja tamoże oznaczać gigantyczny skok gospodarczy.

-„LOT jest największym przewoźnikiem z EuropyŚrodkowo-Wschodniej, czyli obszaru obejmującego 19 krajów o łącznej liczbie 180mln mieszkańców. W tej sytuacji port przesiadkowy jak CPK to fenomenalnybiznes. W sensie awiacji mamy wybitne położenie geograficzne, a PortSolidarność nie będzie miał jakichkolwiek problemów rozwojowych, z jakimispotykamy się obecnie na Lotnisku Chopina” – podkreślił.

Jak poinformowało we wtorkowym komunikacie CentrumInformacyjne Rządu, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild rekomendujewybudowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego w Stanisławowie w gminie Baranówkoło Grodziska Mazowieckiego.

„Budowa nowego obiektu jest konieczna, bo LotniskoChopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Niedługo niebędzie w stanie obsłużyć rosnącego ruchu – jego przepustowość jest nawyczerpaniu (od lipca 2016 r. do lipca 2017 r. ruch na tym lotnisku wzrósł o24,7 proc.). Nowo tworzony obiekt przejmie ruch cywilny z LotniskaChopina” – poinformowało CIR w komunikacie.

Jak przekazano, nowe lotnisko, usytuowane między Łodzią aWarszawą, ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych wEuropie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie,a docelowo nawet ok. 100 mln.

Lotnisko ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz ztowarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł.Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowanyprzez kolejnych 8 lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r.

„Przewidziano także stworzenie prawnych iinfrastrukturalnych warunków do ulokowania w otoczeniu Portu Solidarność nowegomiasta, w skład którego mogłyby wchodzić np. parki biznesu, centrumtargowo-wystawiennicze i kongresowe obsługujące region Europy Środkowej, atakże inne centra konferencyjne oraz obiekty biurowo-administracyjne. Oznaczato, że od początku w sposób przemyślany będzie można stworzyć nowe miasto”- napisano w komunikacie.

Jak zauważono, według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego,liczba pasażerów na polskich lotniskach w 2035 r. może wynieść nawet 94 mlnosób. „Bez CPK Polska nie będzie miała konkurencyjnej oferty na rynkulotniczym porównywalnej z państwami Europy Zachodniej, a nasz kraj będzieskazany na bycie w drugiej lidze” – zaznaczono. (PAP)