CPK: kolejne daty – kolejne plany
W połowie 2020 r. rozpoczną się prace nad master planemCentralnego Portu Komunikacyjnego. W tej sprawie są prowadzone rozmowy m.in. zespółkami skarbu państwa – podała 2 grudnia spółka CPK. Dodała, że w zasięgudojazdu do CPK w czasie nie dłuższym niż 1,5 godziny znajdzie się ok. 7 mlnosób.
-„W połowie przyszłego roku przystąpimy do prac nadmaster planem: zarówno dla lotniska, jak też dla zintegrowanej z nim stacjikolejowej. Tym samym wkraczamy w kluczowy etap przygotowań, który będziewymagał wzmożonej współpracy m.in. z gestorami mediów, regulatorami izarządcami infrastruktury” – powiedział, cytowany w komunikacie, MarcinHorała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Master plan CPK, jak poinformowano, przedstawi m.in.koncepcję rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat – na podstawieszczegółowych prognoz ruchu lotniczego – i tzw. „etapowanie budowy”.Jak wyjaśniła Małgorzata Popławska, menadżer ds. planowania i przepustowościCPK, ma on nie tylko określić infrastrukturę dostosowaną do realizacji celówinwestycji, ale też „być odpowiedzią na potrzeby przyszłych użytkownikówlotniska”.
15 minut do stolicy
„Zakładany czas dojazdu do centrum Warszawy pociągiemto ok. 15 minut, a do Łodzi – ok. 25 minut” – napisano w komunikacie.Według wyliczeń spółki CPK, ok. 7 mln mieszkańców znajdzie się w zasięgudojazdu do CPK w czasie nie dłuższym niż półtorej godziny. „W pierwszymetapie CPK zakłada przepustowość lotniska i węzła transferowego na poziomie 45mln pasażerów rocznie, czyli ok. 400 tys. operacji lotniczych (startów ilądowań) w ciągu roku na dwóch drogach startowych” – dodano.
W poniedziałek, jak podano, spółka CPK rozpoczęła”ustalenia z gronem firm i instytucji, z którymi od połowy przyszłego rokubędzie ściśle współpracowała podczas prac nad master planem nowegolotniska”. Przedmiotem rozmów były m.in. planowana na przyszły rokinwentaryzacja terenu inwestycji, zakres prac przy układaniu niezbędnejinfrastruktury paliwowej, energetycznej, czy wodociągowej, a także „utworzeniezespołów roboczych do realizacji zadań podczas przygotowań master planu” -wskazano.
W spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury, zorganizowanymprzez spółkę Centralny Port Komunikacyjny, uczestniczyli przedstawiciele 13firm i instytucji: Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), Orlenu, Lotosu Air BP,PERN-u, Polskiej Grupy Energetycznej (PGE), Polskich SieciElektroenergetycznych (PSE), Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa(PGNiG), Gaz-Systemu, Polskiej Spółki Gazownictwa (PSG), SIME Polska,Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), PaństwowegoGospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej(IMGW).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Infrastrukturalne parametry
Jak wyjaśnił, cytowany w komunikacie, Mikołaj Wild, p.o.prezesa CPK dla właściwego zaplanowania CPK niezbędne są dane dot. istniejącejinfrastruktury, informacji o parametrach sieci przesyłowych i ewentualnychplanach inwestycyjnych spółek w tym obszarze. „Już teraz musimy być wbliskim kontakcie ze spółkami, które dostarczą na potrzeby lotniska m.in.niezbędne zasoby, paliwa i energię” – dodał.
Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresini Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. Jest to teren w większości rolniczy, wdużym stopniu niezabudowany. „Ponieważ będzie to lotnisko budowane jakotzw. greenfield, pozwoli nam to od podstaw zaplanować infrastrukturę CPK,zapewniając rezerwę dla przyszłych rozwiązań” – wskazał Marek Litwin,dyrektor Biura Strategii i Planowania Lotniska CPK.
Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowym, któryzintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywnyrozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. CPK mapowstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszymetapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln.W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego ipołączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimimiastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z wcześniejszymizapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
„Spółka jest na końcowym etapie przygotowywaniaProgramu Wieloletniego, który określi planowane wydatki na CPK w kolejnychlatach” – podkreślono w poniedziałkowym komunikacie. Dodano, że w planachna najbliższe miesiące są m.in. wybór doradcy strategicznego spośródnajwiększych i najlepszych pod względem operacyjnym lotnisk świata. (PAP)
„