CPK i PAŻP z umową na rzecz nowego lotniska
Zwiększenie przepustowości polskiego nieba i zapewnienieinfrastruktury niezbędnej do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego -zakłada podpisana 3 września w Krynicy umowa o współpracy pomiędzy spółką CPK aPolską Agencją Żeglugi Powietrznej.
Umowa została podpisana podczas 29. Forum Ekonomicznego wKrynicy. Jak poinformowała w komunikacie spółka Centralny Port Komunikacyjny,PAŻP zobowiązała się do podjęcia działań w sprawie zwiększenia przepustowościprzestrzeni powietrznej nad Polską, która jest niezbędna do funkcjonowania CPK.
Dla rozwoju
„Umożliwi to rozwój rynku pasażerskiego w Polsce i wEuropie Środkowo-Wschodniej przy jednoczesnym zachowaniu najwyższego poziomubezpieczeństwa w ruchu lotniczym. Dodatkowe ustalenia są takie, że PAŻP włączysię w prace nad planem generalnym, tzw. master planem Portu Lotniczego Solidarność,który spółka CPK planuje zlecić na początku przyszłego roku” – czytamy wkomunikacie.
Jak dodano, PAŻP planuje m.in. budowę i wyposażenienowoczesnej wieży kontroli lotów (TWR) oraz przygotowanie infrastrukturyłączności, nawigacji i dozorowania ruchu lotniczego (CNS).
„Przygotowania do obsługi CPK wymagają od PAŻPznaczących inwestycji w ludzi. Agencja do momentu otwarcia Portu LotniczegoSolidarność zamierza wyszkolić 400 dodatkowych kontrolerów” – czytamy.
Centralny Port Komunikacyjny, w tym m.in. Port LotniczySolidarność, ma powstać między Warszawą i Łodzią, 37 km na zachód od stolicy.Zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Pełniący obowiązki prezesa PAŻP Janusz Janiszewski wskazał,że przesunięcie największego polskiego lotniska o 40 km na zachód „oznaczadaleko idące zmiany w funkcjonowaniu polskiej przestrzeni powietrznej”.”Budowa CPK to dla nas wyzwanie, ale też ogromna szansa, którą zamierzamywykorzystać. (…) Chcemy, żeby CPK był w pełni cyfrowym, nowoczesnymlotniskiem, a wdrożone rozwiązania okazały się innowacyjne w skaliregionu” – powiedział cytowany w komunikacie Janiszewski.
Lotniskowe konsultacje
Spółka jest w trakcie konsultacji założeń portu lotniczego zpartnerami strategicznymi CPKZ – wskazał pełniący obowiązki prezesa CPK PiotrMalepszak. „Rola PAŻP jako podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie polskąprzestrzenią powietrzną jest w tym procesie kluczowa” – podkreślił.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Spółka CPK w kwietniu rozpoczęła proces uzgodnieństrategicznych z partnerami branżowymi, w tym z PAŻP. W lipcu zaczął działaćpowołany przez Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) komitetkonsultacyjny CPK, w skład którego wchodzą przedstawiciele światowych liniilotniczych korzystających z Lotniska Chopina w Warszawie.
IATA to także partner PAŻP przy pierwszej edycji StrategiiRozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski (Airspace Strategy for Poland).Ogłoszony w listopadzie 2018 r. dokument obejmuje m.in. plany budowy CPK iwynikające z nich istotne zmiany w strukturach przestrzeni powietrznej.Strategia jest aktualizowana i uzupełniana o dodatkowe elementy. Do 30 wrześniaPAŻP prowadzi konsultacje, do których zaprosił m.in. przedstawicieli liniilotniczych, portów regionalnych i aeroklubów.
Według wyliczeń Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2035 r. zusług lotniczych w Polsce skorzysta 94 mln pasażerów, czyli ponad dwukrotniewięcej niż w ubiegłym roku.(PAP)
„