Coraz więcej lotniczych spóźnień – analiza I kwartału
Transport lotniczy staje się coraz bardziej nieprzewidywalny– tak wynika z analizy lotów w Polsce w I kwartale 2019 r.
Eksperci AirHelp przeanalizowali ruch lotniczy w Polsce w Ikwartale na przestrzeni ostatnich 4 lat. W okresie od początku stycznia dokońca marca pomiędzy 2016 a 2019 rokiem liczba zakłóconych rejsów wzrosładwukrotnie. W tym roku blisko 50% więcej pasażerów może ubiegać się oodszkodowanie od linii lotniczych w porównaniu z I kwartałem 2016 r.
I kwartał
Z początkiem roku w Polsce zauważalny jest trendnarastających zakłóceń lotów – tak wynika z najnowszej analizy firmy AirHelp,która specjalizuje się w prawach pasażerów na całym świecie. W I kwartale 2019r. aż 7200 rejsów zostało odwołanych lub opóźnionych powyżej 15 minut.Natomiast w analogicznym okresie w 2016 r. liczba ta była o połowę mniejsza iwyniosła zaledwie 3800.
Na przestrzeni kilku ostatnich lat liczba wszystkich odlotówz Polski w I kwartale wzrosła – w tym roku było ich o 18% więcej niż 4 lata temu.
Pasażerskie problemy
Analiza AirHelp ujawnia też stały wzrost liczbyposzkodowanych pasażerów. W I kwartale tego roku odwołania i opóźnienia miaływpływ na 750 tys. pasażerów. To wzrost o blisko 50% w porównaniu z rokiem 2016.
Dane pokazują, że coraz częściej za zakłócenia lotówodpowiadają same linie lotnicze i nie wynikają one z nadzwyczajnychokoliczności takich jak: złe warunki atmosferyczne, wypadki z dronami czyptakami. Liczba osób, które są uprawnione do uzyskania odszkodowania z tytułuproblemów podczas rejsów od stycznia do marca br. wynosi ponad 46 000. Wanalogicznym okresie 4 lata temu było to o prawie 22 000 mniej pasażerów. Oznaczato, że z roku na rok coraz więcej podróżnych dociera do celu co najmniej trzygodziny za późno lub wcale.
Jeżeli chodzi o wskaźnik punktualności to na przestrzeni 4lat spadł on o 10%. Oznacza to, że w I kwartale 2016 r. aż 85% samolotówwylatujących z Polski dotarło do miejsca docelowego o czasie. Natomiastanalogicznie w tym okresie bieżącego roku aż 1 na 4 rejsy był opóźniony.
Polska rzeczywistość
Powyższa analiza pokazuje, że w Polsce coraz częściej dochodzi do anulowania bądź opóźnieńlotów.
-„Spodziewamy się, że do 2020 r. z powodu tych zakłóceń ucierpi jeszczewięcej pasażerów. Tak znaczący wzrost liczby podróżnych uprawnionych doodszkodowania pokazuje, że to linie lotnicze są odpowiedzialne za występująceproblemy. A powodem tej sytuacji jest m.in. walka na rynku międzynarodowym osprzedaż jeszcze większej liczby miejsc. Zdarza się, że niektórzy przewoźnicyoferują loty na trasach, których nie są w stanie obsłużyć z ze względu naniedobór samolotów czy personelu. W ubiegłym roku obserwowaliśmy też wzrost,jeśli chodzi o strajki załóg, które nie były tak powszechne we wcześniejszychlatach – mówi Marta Koziarz, ekspert AirHelp.
Dane AirHelp dotyczące odlotów z Polski w I kwartale 2019,2018, 2017 i 2016 roku (od 1 stycznia do 31 marca):
Q1 2019 |
Q1 2018 |
Q1 2017 |
Q1 2016 |
|
Liczba wszystkich odlotów |
37 800 |
37 300 |
33 200 |
30 900 |
Liczba zakłóconych odlotów* |
7200 |
6 300 |
5 000 |
3 800 |
Liczba wszystkich pasażerów |
3 940 000 |
3 930 000 |
3 530 000 |
3 230 000 |
Liczba pasażerów poszkodowanych |
750 000 |
650 000 |
520 000 |
390 000 |
46 300 |
39 600 |
29 900 |
24 600 |
|
Wskaźnik punktualności (on time performance) |
75% |
78% |
82% |
85% |
*Suma odlotów odwołanych i opóźnionych powyżej 15 minut
„