COMAC: Odrzutowy samolot pasażerski C919 odbył swój drugi lot
Nowy chiński dwusilnikowy odrzutowy samolot pasażerski C919, który ma być konkurencją dla Boeinga 737 i Airbusa A320, odbył swój kolejny, drugi już lot – poinformowała w czwartek państwowa firma lotnicza COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China).
Drugi próbny lot C919 odbył się 146 dni po pierwszym przetestowaniu maszyny w dniu 5 maja b.r.
Agencje przypominają, że majowy lot był odkładany od roku 2014 co najmniej dwukrotnie ze względu na opóźnienia produkcyjne.
Start maszyny do drugiego lotu nastąpił z międzynarodowego portu lotniczego w Szanghaju. Jako pierwszy poinformował o nim organ Komunistycznej Partii Chin „Renmin Ribao” (Dziennik Ludowy). Rzecznik COMAC potwierdził następnie to doniesienie.
Odrzutowiec pasażerski C919 jest symbolem chińskich aspiracji, aby wejść na międzynarodowy rynek lotniczy odrzutowców – pisze w komentarzu Reuters.
Majowy lot był transmitowany na żywo przez chińską telewizję państwową; trwał 80 minut, prowadząc najpierw na północ nad deltą rzeki Jangcy i następnie na południe wzdłuż wybrzeża morskiego na macierzyste lotnisko. Według państwowych mediów C919 leciał na wysokości około 3 tys. metrów z prędkością od 290 do 300 kilometrów na godzinę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
C919 zbudowała chińska państwowa firma lotnicza COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China). Napęd samolotu stanowią silniki produkowane przez konsorcjum CFM International, które współtworzą amerykański General Electric i francuski Safran. Zagraniczne firmy lub ich joint-ventures z partnerami chińskimi są także dostawcami znacznej części wyposażenia pokładowego, w tym zwłaszcza elektronicznego.
COMAC twierdzi, że ma zamówienia na łącznie 570 samolotów C919 od 23 różnych użytkowników, niemal wyłącznie chińskich. Jak wskazuje Reuters, w obecnej chwili Boeing i Airbus daleko wyprzedzają swego chińskiego konkurenta, jeśli chodzi o rozmiary sprzedaży, techniczne know-how i liczbę zamówień. C919 może potrzebować jeszcze trwających lata testów zanim otrzyma certyfikację nie tylko w Chinach, ale również w USA i w Europie.
„