Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co z zamówieniem LOT-u na 15 Boeingów 737 MAX?

infoair
18.12.2019 07:30

17 grudnia amerykański koncern lotniczy Boeing podjął decyzjęo wstrzymaniu od stycznia 2020 roku produkcji samolotów 737 Max.

Co w tej sytuacji z zamówieniem LOT-u na 15 Boeingów 737 MAX?

-„LOT na bieżąco monitoruje koszty wynikające z uziemieniaBoeingów 737 MAX – poinformował PAP przewoźnik, dodając, że jest w stałymkontakcie z leasingodawcami oraz firmą Boeing, gdzie pracują nad rozwiązaniemproblemu na drodze współpracy.

Firma we wtorkowym komunikacie przypomniał, że w związku zglobalnym uziemieniem Boeing 737 MAX, spółka wstrzymała operowanie nawszystkich pięciu maszynach tego typu, które znajdują się we flocie.

5 jest – 10 w drodze

LOT zamówił w sumie 15 maszyn tego typu.

-„W celu utrzymania siatki połączeń LOT wyleasingowałdodatkowe samoloty do obsługi połączeń, na których były zaplanowane rejsyuziemionych maszyn. Dodatkowe maszyny zostały pozyskane w formule wet-lease(ACMI) oraz dry-lease” – czytamy.

Spółka podkreśla, że pomimo uziemienia samolotów boeing 737MAX 8 – LOT utrzymał zaplanowaną siatkę połączeń – o 15 proc. większą niż roktemu.

-„Na bieżąco monitorujemy koszty wynikające z uziemieniaBoeingów 737 MAX. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi partnerami –leasingodawcami oraz firmą Boeing i pracujemy nad rozwiązaniem problemu nadrodze współpracy” – przekazał LOT.

Narodowy przewoźnik podkreślił, że decyzję o powrocie MAX-ówdo służby uzależnia od wytycznych Amerykańskiej Administracji Lotnictwa (FAA)oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

MAX-ymalny koniec

Amerykański koncern lotniczy Boeing podjął w poniedziałekdecyzję o wstrzymaniu od stycznia 2020 roku produkcji samolotów 737 Max. Toefekt uziemienia tego typu maszyn po dwóch katastrofach, w których zginęłołącznie 346 osób.

Zarząd Boeinga podjął decyzję o wstrzymaniu produkcjisamolotów 737 Max po dwudniowych obradach w Chicago w związku z informacjami zFederalnej Agencji Lotnictwa (FAA), która w ubiegłym tygodniu dała wyraźnie dozrozumienia, że koncern nie może liczyć na szybkie dopuszczenie do eksploatacjitego typu maszyn.

Wcześniej koncern Boeing zapewniał, że wprowadził niezbędnemodyfikacje oprogramowania komputerów pokładowych i inne poprawki oraz żeprzeprowadzone loty testowe wykazały pełną sprawność tych samolotów. Boeingmiał nadzieję na uzyskanie dopuszczenia ich do lotów do końca br.

Mimo uziemienia w marcu na całym świecie Boeingów 737 MAXkoncern nadal je produkował w liczbie 42 sztuk miesięcznie. Była to jednakprodukcja ograniczona o 1/5 w stosunku do stanu sprzed uziemienia. Wstrzymanielinii produkcyjnej, jak zapewniły władze firmy, nie będzie oznaczać redukcjizatrudnienia. Zwolnienia mogą jednak mieć miejsce w niektórych z 900 firm,które dostarczają części do samolotu.

Cios wizerunkowy

Poniedziałkowa decyzja to cios wizerunkowy, ale też przedewszystkim finansowy dla Boeinga. W związku ze wstrzymaniem produkcji Boeing niebędzie mógł dostarczyć odbiorcom 375 zamówionych maszyn. Do tej poryamerykański koncern poniósł straty w wysokości 8 mld dolarów z tytułurekompensat dla linii lotniczych w związku z opóźnieniami w dostawach iobniżeniem produkcji.

To pierwsza taka decyzja Boeinga od ponad 20 lat. W 1997roku Boeing poniósł straty w wysokości 2,6 mld dolarów po tym, jak zostałzmuszony do zawieszenia produkcji maszyn typu 737 i 747 z powodu problemów złańcuchem dostaw. Poprzedni poważny kryzys Boeing przechodził w 2013 r., kiedyz powodu zapalających się akumulatorów uziemiono model Boeing 787 Dreamliner.

Boeingi 737 MAX uziemiono w marcu br. rezultacie dwóchkatastrof – w Indonezji w październiku ubiegłego roku i w Etiopii w marcu tegoroku – w których łącznie zginęło 346 osób. Przyczyną tych katastrof byłonajprawdopodobniej wadliwe oprogramowanie kontrolujące system MCASautomatycznie zapobiegające przeciągnięciu (utracie siły nośnej). Wszystkie 737MAX, będące w posiadaniu linii lotniczych na całym świecie, zostały wycofane zeksploatacji do czasu uzyskania nowego certyfikatu dopuszczającego do lotów zpasażerami. (PAP)