Co robią linie, aby nie oddać kasy za bilet? 7 uników głównych

infoair
29.05.2020 07:30

Przedstawiamy zestaw uników linii lotniczych przed wypłatą gotówki za odwołany lot.

Duże linie, małe triki, wielki problem. Nie daj się ograćliniom lotniczym i odzyskaj pieniądze za skasowany lot. Nawet w czasach pandemii to podstawowe prawo każdegopasażera.

Kogo dotyczy ten problem?

Rynek lotniczy w marcu bieżącego roku stanął, dosłownie. Ido tej pory się nie podniósł. Liczba lotów zmalała w tym okresie o blisko 90%.Zdecydowana większość pasażerów, która kupiła na ten okres bilety ma kłopot zodzyskaniem swoich pieniędzy. Klienci jednak nie powinni akceptować tego, abylinie finansowały swój problem pieniędzmi za niewykonane usługi.

Jest tosytuacja bez precedensu, a szacowana liczba pasażerów dotkniętych odwołanymilotami w Europie przekroczyła już 200 milionów. W samej Polsce ta liczba możesięgać nawet do 10 milionów. Aby lepiej zwizualizować te liczby GIVT, firmaktóra pomaga pasażerom odzyskiwać pieniądze za odwołane i opóźnione lotyprzygotowała infografikę poniżej.

COVID a prawa pasażerów

Prawo, w tym to stanowione w ramach Unii Europejskiej, co dozasady jest prokonsumenckie. W tym zakresie nic się nie zmieniło. Wedługeksperta rynku lotniczego, Jacka Podoby, CEO firmy GIVT: “Zgodnie z powszechnieobowiązującym w Polsce i UE regulacjami, linie lotnicze mają obowiązek zwrócićswoim klientom pieniądze za niezrealizowane bilety. Nie mają w tym wypadkuzastosowania żadne wykluczenia, takie jak złe warunki pogodowe, siła wyższaspowodowana pandemią, czy kwestie bezpieczeństwa. Niezależnie od przyczynyodwołania lotu, tak jak w przypadku każdej innej niewykonanej usługi,pasażerowi należy się zwrot gotówki. Co więcej, linie mają obowiązek oddaćśrodki w ciągu 7 dni od złożenia wniosku”. Stanowisko to, wobec ogromnej presjilinii lotniczych w ostatnich tygodniach, stanowczo potwierdziła KomisjaEuropejska, publikując swoje rekomendacje 13 maja 2020.

Podobne rozwiązania dotyczą również innych państw. Np. w USAze względu na podobne problemy z liniami lotniczymi, Kongres podjął działanialegislacyjne, aby zapewnić pasażerom gwarancję zwrotu za niewykorzystane loty wgotówce.

Obecna sytuacja wywołana głębokim kryzysem branży lotniczejsprawiła, że linie uchylają się od swoich obowiązków. Problem stał się na tylepowszechny, iż pasażerowie uznali to za akceptowalny standard, mimo że linienie wypłacając gotówki wprost nie wywiązują się ze swoich obowiązkówustanowionych prawem poszczególnych państw i Unii Europejskiej.

Zrozumiałe jest to, że linie lotnicze starają się zadbać oswoją sytuację finansową, jednak to nie pasażerowie powinni zapłacić tenrachunek. Zwłaszcza, że zdecydowana większość przewoźników otrzymuje ogromne,liczone w miliardach euro, państwowe wsparcie, wypłacane z kieszeni każdegopodatnika.

Do tej pory odzyskanie pieniędzy za odwołany lot niestanowiło większego problemu, można było przenieść swoją rezerwację na innytermin. W ostatnich miesiącach jednak zjawisko to dotknęło setek milionówpodróżnych i spowodowało, że linie rozpoczęły stosowanie bezprecedensowychpraktyk, często na granicy prawa, których celem jest niewypłacanie pasażeromnależnej im gotówki za loty skasowane z powodu pandemii.

7 uników głównych

Poniżej przedstawiamy zestawienie najczęściej spotykanychsposobów jakimi posługują się linie lotnicze, aby uniknąć wypłaty zwrotu zabilet w gotówce. Lista została przygotowana przez firmę GIVT i jest próbąpodsumowania obecnej sytuacji w oparciu o dane od poszkodowanych pasażerów zcałej Europy.

  1. Voucher jako substytut gotówki. Wielu przewoźników uciekasię do oferowania vouchera, jako jedynej formy zadośćuczynienia za odwołanylot. Taka oferta często przedstawiana jest jako zwrot pieniędzy, w praktyce niemając ze zwrotem nic wspólnego. Pasażer nie ma obowiązku akceptowania vouchera,mając pełne prawo, jeśli taka jest jego preferencja, żądać zwrotu gotówki.

  2. Wprowadzanie klienta w błąd. To najczęstsza praktyka wśródlinii lotniczych, której przykładem może być niepełna komunikacja, w którejunika się wskazywania zwrotu w gotówce jako podstawowego prawa pasażera. Niezdziw się, jeżeli linia lotnicza po odwołaniu lotu wyśle Ci wiadomość zpropozycją zmiany daty lotu lub zaoferuje voucher, nie wspominając o prawie dowypłaty zwrotu w gotówce.

  3. Wydłużenie procedury zwrotu. Część linii lotniczych stawiapasażerów przed wyborem, który z góry przewiduje duże trudności w odzyskaniupieniędzy. Jeden z największych przewoźników budżetowych wprost ogłosił, żezwroty będą trwały nawet do 6 miesięcy, podczas gdy voucher dostępny jest odzaraz. Do tego dochodzą trudności w kontakcie z biurem obsługi większościlinii, do których pretekstem stało się zwiększenie liczby składanych wnioskóworaz cięcia personelu. Oczywiście należy być wyrozumiałym, ale to nie powód,żeby nie przestrzegać przepisów! Czy linie miałyby podobny kłopot, gdybypasażerowie chcieli masowo wykupić bilety? Z przyjęciem gotówki za swoje usługilinie jeszcze nigdy nie zgłaszały problemu. W drugą stronę mają jednakolbrzymie “operacyjne” wyzwanie. Nie akceptuj wydłużenia terminu. Jeśli linianie zwróci pieniędzy za bilet w ciągu 7 dni, pasażerowi należne są ustawoweodsetki, o czym żadna linia nie wspomina.

  4. Straszenie pasażerów czarną listą. Z relacji klientów pewnejlinii dowiedzieliśmy się, że w odpowiedzi na złożoną reklamację i odmowęprzyjęcia vouchera przedstawiciel przewoźnika zagroził, że taka postawa możegrozić wpisaniem danego klienta na “czarną listę”. Czym jest ta groźniebrzmiąca lista? Jest ona przeznaczona dla osób, które dopuszczają się oszustwaprzeciwko linii lotniczej. W tym konkretnym przypadku chodziło o skorzystanie ztzw. “chargeback”, czyli zwrotu środków za transakcję przez bank bezpośredniona kartę, którą zakupiony został bilet.

  5. Zasilenie wirtualnego konta. Kolejną praktykowaną przezlinie metodą, w zastępstwie wypłaty gotówki, jest przesłanie wirtualnychśrodków na konto pasażera, z wykorzystaniem równie wirtualnej waluty danegoprzewoźnika. Zdarza się tak, że dzieje się to bez wiedzy pasażera. Pamiętaj, żetaka okoliczność nie wyklucza ubiegania się o zwrot pieniędzy w gotówce.

  6. Podwyższenie wartości vouchera. Zwiększenie kwoty navoucherze w stosunku do oryginalnej ceny biletu jest najbardziej uczciwą formąprzekonania klienta do tej formy rekompensaty, pod warunkiem jednak, że linia wotwarty sposób przedstawi również możliwość odbioru pieniędzy. W tym przypadkufaktycznie do decyzji klienta pozostaje wybór pomiędzy zwrotem w gotówce awyższą wartością vouchera.

  7. Manipulowanie ceną nowego biletu. W przypadku ofertyprzebookowania z wykorzystaniem przyznanego vouchera na nowy bilet spotkaliśmysię z praktyką manipulowania ceną nowego biletu. Zwróć uwagę czy oferowanyTobie bilet w ramach zmiany terminu lotu ma podobną cenę co standardowa ofertadanego przewoźnika. Będzie to jednak trudne, jeśli Twój lot ma się odbyć wodległej, niepewnej co do terminu, przyszłości. Jak dzisiaj ustalić czy 100 € wgotówce będzie mniej czy więcej warte od 100 € w voucherze na bilet o nieznanejwartości w przyszłości?

Czego nie należy robić?

  • Pamiętaj, aby nieprzyjmować żadnej formy zwrotu, np.: vouchera, jeżeli się na nią nie godzisz.Fakt otrzymania od linii lotniczej mailem propozycji przyjęcia vouchera, anawet informacja o wirtualnym zasileniu Twojego konta jakąś kwotą nie oznaczaTwojej akceptacji.

  • Zawsze masz prawo ubiegać się o zwrot w gotówce. Niepodpisuj i nie wypełniaj formularzy, które będą świadczyły o akceptacjiprzedstawionej oferty. Akceptując, zrzekasz się dalszych roszczeń.

  • Nie anuluj samemu lotu, który był lub ma być odwołany zewzględu na ograniczenie w ruchu lotniczego. Wstrzymaj się z takimi decyzjami domomentu aż będzie jasne czy linia sama odwoła lot. Osobiste anulowanie lotumoże posłużyć jako pretekst, aby nie zwrócić klientowi pieniędzy. Niektórzyprzewoźnicy potrącają nawet część wartości biletu w przypadku, gdy klientsamemu rezygnuje z przelotu mimo, że dotyczy to okresu wywołanego pandemią.

Stosując powyższepraktyki, często wręcz triki, linie liczą na zniechęcenie klientów do odbiorugotówki. W takiej sytuacji radzimy, abyś poszukał pomocy firm profesjonalniezajmujących się wsparciem klienta w relacji z linią lotniczą.

Gdzie szukać pomocy?

Pamiętaj o swoich prawach. W swojej korespondencji powołujsię na unijne regulacje, które gwarantują każdemu prawo do zwrotu pieniędzy zaodwołany przez linię lot. Zaakceptuj voucher tylko w sytuacji, w której to Tyzdecydujesz, że przedstawiona oferta Cię satysfakcjonuje.

Jeśli kontakt z liniąjest utrudniony lub napotkałeś na wymienione powyżej praktyki możesz teżskorzystać z usług firm profesjonalnie zajmujących się prawamipasażerów.