Cień CPK nad lotniskami w Modlinie i Radomiu

infoair
24.11.2017 08:33

-„Jesteśmy na etapie tworzenia ekspertyzy, co się stanie zlotniskami w Modlinie i Radomiu w związku z otwarciem Centralnego PortuKomunikacyjnego – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa MarekChodkiewicz. Dodał, że resort zlecił wykonanie tzw. due diligence.

-„Jeżeli chodzi o lotnisko w Modlinie i lotnisko wRadomiu, które są jakby najbliżej tego przedsięwzięcia, czyli CPK, tozleciliśmy wykonanie due diligence. I w tej chwili jesteśmy na etapie tworzeniaekspertyzy, co się z tymi lotniskami stanie w momencie, kiedy powstanieCentralny Port Komunikacyjny. To jest na etapie ekspertyz i badania” -powiedział w czwartek Chodkiewicz podczas posiedzenia sejmowej podkomisjistałej ds. wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej. Podkomisjaomawiała możliwość finansowania budowy CPK ze środków unijnych.

Due diligence to szczegółowe, wielopłaszczyznowe sprawdzaniepodmiotu pod względem m.in. jego kondycji handlowej, finansowej, prawnej czypodatkowej.

-„Z budową CPK łączymy nadzieje. Prognozy są takie, żeruch w lokalnych lotniskach – nie mówię o Warszawie, tylko np. o Szczecinie,Gdańsku, Rzeszowie, Katowicach, czy Krakowie – wzrośnie. Szacujemy, że w 2035r. całość obrotu to będzie 90 mln pasażerów, a na lokalne lotniska przypadnieruch pasażerski wynoszący około 60 mln osób” – powiedział Chodkiewicz.

Jak dodał, resort szacuje, że po wybudowaniu CPK, lokalnelotniska będą się zajmowały bardziej transportem point to point, czylioferowały bezpośrednie połączenia np. z Gdańska do Londynu, czy Gdańska doSztokholmu.

Na początku listopada rząd przyjął uchwałę ws.”Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność –Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”.

Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma byćjednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszymetapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok.100 mln. Port ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącąinfrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnychosiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r. (PAP)