Chcesz zostać kontrolerem ruchu lotniczego? Masz szansę!
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej do 12 listopada br.przedłuża nabór na kurs dla kandydatów na kontrolera ruchu lotniczego -poinformowała PAŻP.
Od kandydatów wymaga się szybkości w podejmowaniu decyzji,ponadprzeciętnej spostrzegawczości i radzenia sobie ze stresem.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która zarządza ruchemlotniczym na naszym niebie, poszukuje kandydatów w konkursie na stanowiskokontrolera ruchu lotniczego. Wszyscy chętni do końca października mogli składaćswoje aplikacje. W czwartek PAŻP poinformowała, że przedłuża ten termin do 12listopada br.
PAŻP jest jedyną instytucją w kraju, która szkoli izatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego. W Polsce, na wszystkichlotniskach, gdzie obsługę zapewnia PAŻP, pracuje ponad 550 kontrolerów ruchulotniczego. PAŻP chce, aby do końca 2019 r. było ich 617. W tym naborzedostępnych jest 30 miejsc. Ilu ostatecznie kursantów zostanie przyjętych,zależy od przebiegu rekrutacji – zastrzega agencja.
-„Szukamy kandydatów, którzy mają wyobraźnięprzestrzenną, są odpowiedzialni, podejmują błyskawicznie decyzje, dobrze radząsobie ze stresem i umieją kontrolować całość sytuacji, a jednocześnie potrafiąpracować razem z innymi i tworzyć zgrany zespół” – czytamy w informacji PAŻP.
Osoby, które zostaną zakwalifikowane na kurs, będą sięszkolić przez dwa lata. „To zasób wiedzy i umiejętności, które można nabyćwyłącznie w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Rozpoczęcie kursu oznaczaautomatycznie nawiązanie stosunku pracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.Umowa o pracę jest umową na czas określony, zawieraną na czas trwaniaszkolenia” – czytamy.
Pierwszym etapem jest szkolenie podstawowe, składające sięgłównie z zajęć teoretycznych. Podczas tej części kursant opanuje wiedzę z zakresuprawa lotniczego, meteorologii, przepisów ruchu lotniczego, nawigacji, osiągówstatków powietrznych i innych przedmiotów – słowem wiedzę o lotnictwie, w dawcei natężeniu pozwalającym na późniejsze rozpoczęcie etapu nauki na symulatorze.
Po zakończeniu szkolenia podstawowego, następuje podziałkursantów na poszczególne rodzaje służby lotniczej. Badając predyspozycje iumiejętności, kursanci kierowani są na szkolenia w zakresie radarowych służbkontroli obszaru, zbliżania lub proceduralnej kontroli lotniska. Decyzja oprzydziale do konkretnej służby jest podejmowana na podstawie wyników szkoleniapodstawowego.
W trakcie trwania kolejnego etapu szkolenia kursancizdobywają wiedzę w zakresie dedykowanej służby. Zakończenie tej części naukipozwala na rozpoczęcie szkolenia praktycznego na symulatorze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak podkreśla agencja, podczas całego szkolenia skrupulatniesprawdzana jest odporność na stres, umiejętność szybkiego podejmowania decyzjii pracy w zespole.
Szkolenie praktyczne na symulatorze kończy się egzaminem, poktórym kursant zdobywa licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego (S-ATCLStudent-Air Traffic Controller Licence) uprawniającą do podjęcia praktyki nastanowisku operacyjnym, tj. „w żywym ruchu” pod nadzorem instruktora.Ostatni etap szkolenia – w jednostce – odbywa się w docelowym miejscu pracy itrwa nie krócej niż 10 miesięcy.
Całe szkolenie kończy sprawdzenie wiedzy i umiejętnościnabytych podczas całego okresu nauki. Sprawdzenie to ma charakter egzaminupaństwowego, na podstawie którego wydawana jest licencja Kontrolera RuchuLotniczego, uprawniająca do samodzielnego pełnienia służby, której celem jestzapewnienie bezpieczeństwa wszystkim statkom powietrznym znajdującym się wprzestrzeni odpowiedzialności Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Od kandydatów ponadto wymagane jest m.in. wykształcenieminimum średnie maturalne, dobry stan zdrowia, bardzo dobra znajomość językaangielskiego w mowie i piśmie, biegła znajomość języka polskiego w mowie ipiśmie. (PAP)
„