Centralny Port Lotniczy nie ma podstaw ekonomicznych?
Centralny PortLotniczy to projekt, który obecnie nie ma żadnych ekonomicznych podstaw – mówiw rozmowie z PAP Jacek Krawczyk, szef grupy pracodawców Europejskiego KomitetuEkonomiczno-Społecznego.
„Zmarnujemy kilkaset milionów euro, które włożyliśmy wrozwój lotnisk w Warszawie. To będą pieniądze wyrzucone w błoto” -podkreśla.
Krawczyk ma nadzieję, że projekt budowy Centralnego PortuLotniczego zostanie przynajmniej na jakiś czas zawieszony, a jeżeliadministracja będzie chciała do niego wrócić, to w oparciu o bardzo konkretneanalizy ekonomiczne. „Jeżeli ten projekt będzie realizowany dziś, tozmarnujemy kilkaset milionów euro, które włożyliśmy w rozwój lotnisk wWarszawie. To będą pieniądze wyrzucone w błoto.(…)Nie wydaje mi się, żebyPolskę było stać na wyrzucenie pieniędzy publicznych, które zostałyzainwestowane w infrastrukturę. Mamy obowiązek dbać o publiczne pieniądze”- powiedział PAP.
Dodał, że w Warszawie powinny działać dwa lotniska, tak jakobecnie. „To właściwa koncepcja rozwoju – Lotnisko Chopina i lotnisko wModlinie dla tzw. przewoźników niskokosztowych. W takiej sytuacji jesteśmy wstanie przez najbliższe kilka, kilkanaście lat bardzo swobodniefunkcjonować” – powiedział. Jak dodał, jeśli po tym okresie Polska uzyskasilną pozycję w pasażerskim ruchu lotniczym, wtedy można rozważyć budowęCentralnego Portu Lotniczego.
„Polska zainwestowała bardzo dużo pieniędzy w rozwójlotnisk regionalnych i również Lotniska Chopina w Warszawie. (…)Powinniśmy popierwsze wykorzystać pieniądze, które zostały zainwestowane w mądrej koncepcjiwspółdziałania lotniska warszawskiego i lotnisk regionalnych” -podkreślił.
„Narodowy przewoźnik – PLL LOT – twierdzi, że dla jegokoncepcji rozwoju potrzebne jest nowe lotnisko. To tak jakby powiedzieć, że dosprzedawania samochodów osobowych potrzebny jest tor Formuły 1. To jest poprostu nieprawda. Lotnisko Okęcie jest w zupełności wystarczające dla LOT-u ita linia może realizować strategie wzrostu w oparciu o Lotnisko Chopina i innelotniska regionalne w Polsce” – powiedział.
We wrześniu na Forum Ekonomicznym w Krynicy prezes PLL LOTRafał Milczarski prezentując strategię spółki do 2020 roku powiedział, żebudowa lotniska centralnego w Polsce to konieczność z perspektywy rynkulotniczego, ale też z perspektywy naszego interesu narodowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W jego ocenie, takie lotnisko może być przedsiębiorstwemgenerującym ogromne zyski. „To lotnisko powinno być na około 50 mlnpasażerów z dostępnością infrastruktury i terenu, by w kolejnym kroku możnabyło dalej je rozbudowywać. To lotnisko powinno być całkowicie multimodalne, powinnomieć bazę cargo” – mówił.
Szef LOT-u zaznaczył, że nie chce wskazywać lokalizacjitakiego lotniska. Ale – jak dodał – „logika wskazywałaby, aby było onodobrze skomunikowane z resztą kraju”. W jego ocenie, planując lokalizacjętakiego lotniska, należy wziąć pod uwagę, aby było ono w pobliżu autostrady, iw pobliżu sieci kolejowej, „aby można było do portu dotrzeć różnymiśrodkami transportu z całej Polski” – ocenił. „Wydaje się, że tolotnisko powinno znajdować się pomiędzy Łodzią a Warszawą” – dodał. Wedługniego centralny port lotniczy powinien być gotowy około 2022-2023 r.
Zdaniem Milczarskiego powstanie nowego portu lotniczegowiązałoby się z zamknięciem warszawskiego Lotniska Chopina, które należałobyprzeznaczyć pod rozwój Warszawy.
„