Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Celejewski p.o. prezesa LOT-u

infoair
01.09.2015 08:15

W związku z rezygnacją Sebastiana Mikosza z funkcji prezesazarządu PLL LOT S.A., Rada Nadzorcza spółki zdecydowała o powierzeniu pełnieniaobowiązków prezesa LOT-u Marcinowi Celejewskiemu, członkowi zarządu ds. handlowych- podała w poniedziałek RN PLL LOT.

Jak podała Rada, Celejewski współpracę z LOT zaczynał w 1999roku jako analityk w dziale strategii, następnie był dyrektorem biura wHiszpanii i Portugali, a od 2007 r. dyrektorem siatki połączeń. Był równieższefem sprzedaży i marketingu w Qatar Airways. Pełnił też funkcje kierownicze wPKP Intercity – prezesa i członka zarządu.

Sebastian Mikosz złożył rezygnację w połowie sierpnia br.;miał pełnić obowiązki do 17 września. W uzasadnieniu swojej decyzjiprezes Mikosz poinformował, że misja powierzona mu 6 lutego 2013 roku sięwyczerpała. Polegała ona na uratowaniu spółki przed bankructwem, opracowaniu iwdrożeniu planu restrukturyzacji w unijnej procedurze pomocy publicznej orazznalezieniu inwestora, dzięki któremu LOT mógłby wejść na ścieżkę rozwoju od 2016r. Po zrealizowaniu wszystkich powyższych zadań, Sebastian Mikosz zdecydował ozakończeniu swojej współpracy ze spółką” – wyjaśniła wówczas w komunikaciespółka.

Media spekulowały, że powodem podania się Mikosza do dymisjibyły przeciągające się negocjacje z potencjalnym inwestorem, amerykańskimfunduszem Indigo Partners. MSP zapewniało, że nie jest prawdą, że jakkolwiekopóźnia proces, który umożliwiłby wejście do LOT inwestora

Jak wynika z rozmowy PAP z ministrem skarbu AndrzejemCzerwińskim, MSP szuka inwestora dla LOT, ale jego wejście może nie nastąpićprzed wyborami.

„Szukamy inwestora dla LOT-u. Jesteśmy otwarci narozmowy z potencjalnym inwestorem, mam nadzieję, że proces zakończy sięsukcesem. Spółka została zrestrukturyzowana, ma płynność finansowązabezpieczającą jej funkcjonowanie” – powiedział PAP Czerwiński.

„Proces przekształceń nie jest prosty, wymagaprzygotowania ważnych dokumentów korporacyjnych przez spółkę, jak i przez MSP.Nie widzę potrzeby ograniczania go datą wyborów. Warunkami koniecznymipozyskania inwestora jest zachowanie logo LOT, utrzymanie siedziby LOT-u wWarszawie i zagwarantowanie, żeby hub lotniczy znajdował się w Warszawie.Zależy nam na wypracowaniu optymalnych warunków dla rozwoju spółki, jak i dlainteresu Skarbu Państwa” – mówił.

W sprawie LOT-u 19 sierpnia wypowiadała się premier EwaKopacz. Zapowiedziała, że będzie wymagała od szefa MSP, by monitorował sytuacjęw LOT, a także ewentualną przyszłą prywatyzację spółki. Dodała, że zmiany wfirmie mają być z korzyścią dla tego polskiego przedsiębiorstwa.

„LOT to jest nasza wizytówka i chcę, żeby tak zostało,żeby zostało logo, jeśli, żeby rzeczywiście jakiekolwiek ruchy będą wykonane wzwiązku z tym przedsiębiorstwem, były z korzyścią dla tego przedsiębiorstwa, polskiegoprzedsiębiorstwa” – mówiła premier.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 99,7proc. akcji spółki i TFS Silesia – 0,23 proc.; pozostałe 0,06 proc. należy dopracowników.

Mikosz był prezesem LOT-u dwukrotnie. Pierwszy raz w 2009roku; po raz drugi w lutym 2013 r. Pod koniec 2012 roku LOT stał sięniewypłacalny i konieczna była pomoc państwa.

Pierwszą transzę pomocy publicznej LOT otrzymał w grudniu2012 r. – było to 400 mln zł. Komisja Europejska zatwierdziła pomoc państwa dlaspółki w lipcu 2014 r. KE zaakceptowała również plan jej restrukturyzacji;uznała też, że pomoc na restrukturyzację w wysokości 804 mln zł jest zgodna zunijnymi zasadami pomocy państwa. Ostatecznie poza pierwszą transzą pomocy wwys. 400 mln zł, przewoźnik drugą transzę wykorzystał tylko w części,otrzymując 127 mln zł. W zeszłym roku spółka zarobiła na lataniu 99,4 mln zł.Był to pierwszy zysk przewoźnika od siedmiu lat.